همکاری 90 درصد مشترکان مشمول برنامه‌های پاسخگویی بار با برق تبریز

همکاری 90 درصد مشترکان مشمول برنامه‌های پاسخگویی بار با برق تبریز

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، سال ۱۴۰۰ با دو پدیده‌‌‌ی طبیعی یعنی گرمای زودرس و خشکسالی و همچنین دو پدیده‌ی‌ اقتصادی یعنی رشد قابل‌توجه مصرف صنایع بزرگ و دیگری افزایش سهم استخراج رمز ارزها، روبه‌رو شده است. افزایش بیش از ۵ درجه‌ای دمای هوا سبب آغاز به‌کار زودهنگام کولرها و وسایل سرمایشی شده است؛ به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا حدود 1500 مگاوات مصرف برق در کشور افزایش می‌یابد و این عدد در کلانشهر تبریز به میزان 60 مگاوات می‌رسد. امسال کم‌آبی، خشکسالی و گرما رکورددار نیم قرن اخیر است.
در مقایسه مصرف دوهفته‌ آخر خرداد سال‌جاری با مشابه سال قبل، رشد مصرف 20 درصد تا 68 درصد در مناطق مختلف حوزه‌ی خدماتی شرکت توزیع نیروی برق تبریز مشاهده می‌شود و این مسئله حاکی از آنست که هنوز بخشی از مشترکان دستورالعمل‌های مدیریت مصرف را به صورت کامل رعایت نمی‌کنند. این عدم توجه و عدم رعایت الگوی مصرف و راهکارهای مدیریت مصرف با قطعی‌های حفاظتی و یا بعضا" با اعمال مدیریت بار اضطراری در روزهای پیش رو، توام خواهد شد.

شرکت توزیع نیروی برق تبریز در راستای مدیریت مصرف برق، هماهنگی‌های لازم را با سازمان‌های مربوط انجام داده و جبران بیش از 110 مگاوات سهمیه‌ تکلیفی توانیر را برنامه‌ریزی کرده است، بر اساس این اقدامات و از طریق اجرای طرح‌های پاسخگویی بار و مصوبه‌ اخیر هیئت وزیران، مشترکان بالای سه مگاوات ملزم به کاهش بار حداقل 60 درصدی از 15 خرداد لغایت آخر مرداد ماه از ساعات 12 لغایت 21 هستند، همچنین سایر مشترکان صنعتی(زیر سه مگاوات) نسبت به تعطیلی واحد خود به مدت یک روز در هفته مطابق برنامه‌ زمان‌بندی ارائه شده توسط شرکت از ساعت 9 صبح لغایت 22 اقدام می‌نمایند.

قطع برق پمپ آب مشترکان کشاورزی از 15 خرداد لغایت 15 شهریور ماه از ساعت 12 لغایت 17 برنامه‌ریزی شده است. ادارات و صنایع موظف به بکارگیری مولدهای اضطراری برق از ساعت 10 صبح هستند، استفاده از کولرهای گازی و چیلر در ادارات دولتی و غیر دولتی به‌ویژه بانک ها ممنوع اعلام شده و ملزم هستند در صورت استفاده از کولر آبی از دور کند آن استفاده نمایند، جایگاه‌های سوخت‌گیری گاز طبیعی(CNG) نیز ملزم شده‌اند نسبت به قطع بار در ساعات 12 الی 14 یا 14 الی 16 اقدام نمایند. شرکت توزیع نیروی برق تبریز با هماهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی نسبت به تشکیل تیم‌های ارزیابی و پایش مصرف ادارات اقدام نموده است و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف از سوی ادارات نسبت به قطع برق ادارات با اطلاع‌رسانی قبلی اقدام می‌نماید.

مطابق مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها، پایش مصرف صنایع و ادارات و جایگاه‌های سوخت‌گیری گاز طبیعی از طریق بررسی اطلاعات کنتورها و نیز بازدید میدانی به صورت منظم و مستمر از طریق اکیپ‌های سازمان‌دهی شده در حال انجام است و قطع برق کلیه مشترکانی (صنعتی، کشاورزی، ادارات / بانک‌ها، ‌CNGها) که نسبت به کاهش بار تکلیفی اقدام نمی‌نمایند لازم‌الاجراست و همچنین شناسایی و جمع‌آوری ماینرهای غیر مجاز با همکاری صمیمانه‌ی همشهریان گرامی و پرسنل خدوم نیروی انتظامی در سطح بهره‌برداری شرکت انجام می‌گیرد.

با وجود این اقدامات و با توجه به اطلاع رسانی وضعیت تامین برق،از طرق مختلف، صدا و سیما، جراید، روزنامه‌های محلی و ملی و ... متاسفانه شاهد افزایش  شدید مصرف برق در بخش‌های مرکزی و فیدرهای خانگی کلانشهر تبریز هستیم.

با پیگیری و اقدامات به عمل آمده از سوی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، بیش از 90 درصد مشترکان این شرکت که مشمول برنامه‌ریزی پاسخگویی بار هستند، جهت گذر از پیک تابستان 1400 همکاری کرده‌اند.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات