55 پروژه بزرگ کشوری در مسیر ارزیابی محیط زیست

55 پروژه بزرگ کشوری در مسیر ارزیابی محیط زیست

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: 55 عنوان پروژه بزرگ کشوری برای دریافت مجوز محیط زیستی باید از مسیر ارزیابی عبور کرده و آثار متقابل بین پروژه‌ها و محیط زیست بررسی شود.

به گزارش«پارما» از ایرنا، حمید جلال وندی بیان کرد: دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی فعالیت‌های متعددی دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها، ارزیابی پروژه‌های کلان اقتصادی و عمرانی کشور است که آثار ساخت این پروژه ها بر محیط زیست، طبیعت، سلامت و کسب و کار مردم تاثیر بسیار دارد.

وی افزود: باید میزان اثرگذاری ساخت یک پروژه بر محیط زیست و برعکس نقش محیط بر روی پروژه بررسی شود.

جلال وندی که در همایش تجلیل از واحدهای صنعتی و خدماتی سبز خوزستان سخن می گفت، ادامه داد: هدف ارزیابی زیست محیطی، تنظیم کردن رابطه متقابل بین محیط زیست و محیط است یعنی یک روش علمی که اثرات و پیامدها را پیش بینی و بررسی و راهکار تعیین می‌کند و پایداری توسعه تضمین خواهد شد.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست بیان کرد: مشکلات کشور در حوزه محیط زیست، رشد جمعیت، شهر نشینی، تغییر اقلیم، خشکسالی، گرد و غبار و افزایش آلودگی‌ها نشان می‌دهد رویکرد ما آنچنان کارآمد و موثر نبوده و شاید اگر بهتر عمل می‌کردیم دچار ناسازگاری‌ها و نبود تعادل‌های زیست محیطی نمی‌شدیم.

وی اضافه کرد: در حوزه پروژه‌های ارزیابی زیست محیطی به دلیل فراوانی پروژه‌ها و رویکرد سازندگی کشور به سمت کاهش بروکرواسی‌ها حرکت می‌کنیم به گونه‌ای که از 55 پروژه، 23 مورد برای تصمیم‌گیری به استان‌ها واگذار شده است.

مهمترین چالش حوزه ارزیابی، پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای است

جلال وندی گفت: مهمترین چالش ما در حوزه ارزیابی، پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای است که خوزستان نیز به این مساله مبتلا است.

محیط زیست به سمت تسهیل در دریافت مجوزها حرکت می‌کند

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست توضیح داد: این سازمان به سمت تسهیل در دریافت مجوزها حرکت می‌کند تا شرایط فعالیت بیشتر باشد و نظارت و پایش پروژه‌ها و رعایت شرایط برای سازگار شدن را جدی می‌گیریم.

وی ادامه داد: در چهارسال گذشته به ویژه در یک سال اخیر با میانگین کشوری 90.8 درصد از 50 هزار استعلام سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی موافقت شد که این میزان در خوزستان 95 درصد است.

جلال وندی گفت: اما برخی برای همین میزان درصد باقی مانده نیز محیط زیست را مانع تلقی می‌کنند درصورتی که بسیاری از موضوعات به طور مستقیم به محیط زیست مربوط نیست.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات