بازار آب دشت یزد- اردکان ایجاد میشود
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمدمهدی جوادیان زاده" در نشست ساماندهی و راهبری بازارهای محلی آب که به صورت آنلاین و با حضور اعضای هیئت ساماندهی و راهبری بازارهای محلی آب وزارت نیرو برگزار شد، به ارائه گزارشی از مطالعات انجام شده در خصوص پیاده سازی بازار آب در دشت یزد- اردکان پرداخت.
وی افزود: دشت یزد- اردکان در کنار دشت میناب در استان هرمزگان و دشت کاشان در استان اصفهان بعنوان 3 پایلوت اول عملیاتی سازی بازار آب در کشور انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه دشت یزد- اردکان دشت گستردهای است و به دلیل داشتن چندین نوع منبع آبی میتواند بازار آب را متنوع کند، گفت: اهمیت بیشتر این دشت این است که منابع آب آن شامل آب زیرزمینی، پساب تصفیه شده و آب خلیج فارس که اخیرا به استان انتقال داده شده، است و این یعنی ایجاد تنوع در عرضه آب، با کیفیت و قیمتهای متفاوت که این تنوع میتواند الگوی خوبی را برای سایر دشتهای کشور شکل دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد افزود: در این راستا لازم است تا هیئت ساماندهی و راهبری تدابیری اتخاذ کند تا بدون مشکل، روند کار طی شده و این بازار منجر به تعادل بخشی و احیاء دشت شود نه اینکه باعث خسارت بیشتر به منابع آب دشت شود.
وی با اشاره به اصلاح و تعدیل صددرصدی پروانههای بهره برداری چاههای کشاورزی فعال در این دشت اظهار داشت: اصلاح و تعدیل پروانهها بر اساس آب قابل برنامهریزی دشت انجام شده است.
جوادیان زاده بحث پایداری تامین آب صنعت را بسیار مهم دانست و گفت: ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری بر مبنای آب موقت نمیتواند اجرایی شود و اگر بازار آب شکل بگیرد صاحبان صنایع میتوانند کمبود آب مورد نیاز خود را جبران کرده و از راه قانونی وارد شده و لاجرم باید از بازاری که شرکت آب منطقهای آن را تایید میکند اقدام کنند و آب منطقهای آنها را به سمت بازار رسمی آب هدایت میکند.
وی با اشاره به ضرورت موضوع اندازه گیری در بازار گفت: ۷۵ درصد چاههای کشاورزی در دشت یزد- ارکان مجهز به کنتور هوشمند بوده و ما میتوانیم هر بخش کشاورزی یا هر صنعتی که مجهز به کنتور نیستند را الزام کنیم که برای ورود به بازار آب باید نسبت به نصب کنتور هوشمند اقدام کنند. بازار آب تاکنون در هیچ نقطهای از کشور عملیاتی نشده و دارای تجربه پیاده سازی موفق در برخی از کشورهای جهان است.
با توجه به سابقه درخشان مردم یزد در سازگاری با کم آبی ومدیریت بهینه منابع آب در طول اعصار گذشته، قطعا در هیچ استانی به اندازه یزد بستر مناسب برای پیاده سازی این بازار فراهم نیست.
در نهاد بازار آب که توسط بخش خصوصی و با نظارت عالیه بخش دولتی اداره میشود تمامی حقابه داران منابع آبی در قالب مقرراتی که بخش دولتی وضع میکند، مجازند حقابه خود را به افرادی که متقاضی آب برای مصارف جدید در بخشهای مختلف هستند بفروشند.
با ایجاد بازار آب، قیمت آب برخلاف رویه فعلی به صورت یک طرفه و توسط بخش دولتی تعیین نشده بلکه در مکانیسم بازار آب مانند بازار خرید و فروش سایر کالاها، قیمت آب تابع میزان عرضه و تقاضا بوده و با توافق فروشنده و خریدار تعیین خواهد شد، در واقع با استقراربازار آب و نزدیک شدن قیمت آب به ارزش واقعی آن، انگیزه مالکین منابع آبی برای صرفه جویی، کاهش مصارف غیر ضرور و تبعا فروش آب صرفه جویی شده در بازار به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
این انگیزش باعث میشود مالکین این منابع، مصرف آب در فعالیت غیر اقتصادی یا کم بازده فعلی خود را متوقف نموده و به سمت فعالیتهای کم آبخواه تر و با سود اقتصادی بیشتر حرکت کنند و آب صرفه جویی شده خود را به افراد متقاضی اب که توان ایجاد سود اقتصادی بیشتر با مصرف آب کمتر را دارند بفروشند.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد افزود: بدین ترتیب با راه اندازی بازار آب، مصرف آب از فعالیتهای با بازدهی اقتصادی کم آب به سمت فعالیتهای با بازدهی اقتصادی زیاد آب، سوق داده خواهد شد، همچنین در نظام بازار آب راهکاری وجود دارد که اجرای آن به برداشت کمتر آب و نهایتا برقراری تعادل بین میزان تغذیه و تخلیه سفرههای آب زیرزمینی منجر میشود.
نظرات