نیروگاه‌های اصفهان در 2 سال اخیر "مازوت" استفاده نکرده‌اند

نیروگاه‌های اصفهان در 2 سال اخیر "مازوت" استفاده نکرده‌اند

استاندار اصفهان گفت: برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها و آلودگی هوا در یک سال اخیر حتی یک سی سی سوخت "مازوت" نیز در نیروگاه‌های استان استفاده نشده است.

نفت کوره یا "مازوت"(Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی و ارزان‌ترین ماده سوختنی برای موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌هاست. بدلیل اینکه استفاده از این سوخت، آلودگی بسیاری بویژه در شرایط پایداری جوی بوجود می‌آورد استفاده از آن در واحدهای صنعتی بخصوص در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا، محدود یا ممنوع شده است.

به گزارش «پارما»  عباس رضایی عصر روز گذشته در کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان در استانداری اظهار داشت: آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم از اصلی ترین مباحث روز است به همین دلیل اجازه ندادیم هیچگونه مازوتی در نیروگاه‌های استان مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر همین مبنا همچنین از سال 98 تاکنون اجازه ندادیم هیچ واحد صنعتی جدید آلاینده در شعاع 50 کیلومتری اصفهان ساخته شود.
استاندار اصفهان افزود: کاهش آلودگی هوا مستلزم همگرایی و همدلی سازمان‌ها و نهادهای مختلف با یکدیگر است و اطلاع رسانی در این زمینه باید صادقانه و آمار احتمالات به روز شده باشد.

رضایی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه انرژی از جمله آب برق و گاز ادامه داد: صرفه جویی از نکات اساسی در کاهش آلاینده هاست، از سوی دیگر موتورخانه ساختمان‌های اصفهان نیز باید استانداردسازی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: سال 96 به بعد استانداردهای مربوط به آلودگی هوا به روز شده است تا میزان و مقدار آلودگی بهتر ارائه شود.

افزایش روزهای ناسالم در استان اصفهان

ایرج حشمتی با بیان اینکه در سال 1400 با افزایش دما شاهد پایداری بیشتر هوا بوده ایم، گفت: تعداد روزهای ناسالم از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است لذا باید از هم اکنون برای وارونگی هوا در نیمه دوم سال به فکر باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش مراکز معاینه فنی گفت: در استان 700 هزار دستگاه موتورسیکلت وجود دارد و باید برای این وسیله نقلیه نیز مرکز معاینه فنی تاسیس شود.
مدیرکل پایانه ها و حمل و نقل جاده ای اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: 10 ایستگاه معاینه فنی خودروهای سنگین در استان فعال است که از لحاظ تعداد، رتبه نخست کشوری را در اختیار داریم.

مهدی خضری با اشاره به اهمیت کاهش آلودگی هوا از سوی وسایط نقلیه تصریح کرد: این مراکز بصورت اتوماتیک فعالیت دارند و مجوزهای تردد سه و 6 ماهه صادر می کنند.

وی تاکید کرد: فرسودگی ناوگان حمل و نقل سنگین در کشور را نمی توان نادیده گرفت و باید برای آنها فکری شود.

اصفهان توانایی پذیرش بارگذاری مراکز جدید آلاینده را ندارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه تاکید کرد: استان اصفهان دیگر توانایی پذیرش بارگذاری مراکز جدید آلاینده را ندارد.

طاهره چنگیز با اشاره به ازدیاد بیماری های ناشی از آلودگی هوا مانند معضلات تنفسی گفت: به نظر می‌رسد اگر قانون هوای پاک از سوی تمام نهادهای مرتبط بدرستی اجرا شود شاهد توقف افزایش آلودگی‌ها خواهیم بود.منبع: ایرنا.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات