امکان دریافت کمک‌های مردمی برای حفاظت از حیات وحش اصفهان فراهم شد

امکان دریافت کمک‌های مردمی برای حفاظت از حیات وحش اصفهان فراهم شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: با پیگیری های انجام شده و بدنبال تسهیل زمینه مشارکت های مردمی، سامانه ای برای دریافت مستقیم کمک ها برای حفاظت از حیات وحش از سوی صندوق ملی محیط زیست کشور راه اندازی شده است.

به گزارش«پارما» ایرج حشمتی، روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: این اقدام با هدف جذب،ساماندهی و شفافیت مشارکت های مردمی در بخش های مختلف محیط زیست فراهم شده و در سایت رسمی سازمان قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: همه کمک های دریافتی در این سامانه در محل های مورد نیاز و خواسته شده هزینه می شود که همه مراحل آن قابل نظارت و استعلام است، همچنین بدنبال آن هستیم مسیر الکترونیکی اختصاصی برای جذب کمک ها به محیط زیست استان، در صندوق ملی محیط زیست تعبیه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان، افزود: همچنین افرادی که قصد کمک مستقیم به زیستگاه ها را دارند، به حوزه مشارکت های مردمی محیط زیست استان مراجعه کنند تا براساس نیازها راهنمایی شوند.

حشمتی تصریح کرد: همه خیران، تشکل ها و سمن هایی که برای دریافت کمک های مردمی اقدام به اعلام شماره حساب در فضای مجازی می کنند باید مجوز های لازم را از فرمانداری ها بگیرند.

وی با بیان اینکه دارا بودن مجوز رسمی برای تشکل های فعال در حوزه محیط زیست ضرروی است، افزود: بر اساس تفاهم نامه سه جانبه ای که امضا می شود شماره حساب های ارائه شده باید شفافیت داشته و مختص این موضوع باشند، همچنین همه هزینه ها و خرید ها با هماهنگی فرمانداری و محیط زیست استان انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: با توجه به خشکسالی، کمبود آب و کاهش رویش علوفه از اواسط اردیبشهت ماه نسبت به احتمال خروج حیات وحش از زیستگاه ها اخطارهای لازم داده شد و بازسازی و ترمیم آبشخورها در دستور کار قرار گرفت.

حشمتی اضافه کرد: برای کمک به رفع چالش های این حوزه، مکاتبات و پیگیری های مختلفی نیز با سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست کشور انجام شد که امیدواریم به نتایج خوبی در تخصیص اعتبارات استانی برسد.

وی با بیان اینکه محیط زیست استان از کمک های افراد حقیقی و حقوقی مشروط به زمانی که نیاز باشد، استقبال خواهد کرد، افزود: ماه های ابتدای سال، حیات وحش به دلیل فصل زایمان و شیردهی به علوفه تازه و سبزینه ها تمایل دارد و به همین دلیل به سوی کشتزارهای حاشیه مناطق حفاظت شده حرکت می کند که در این زمینه برای جوامع محلی، کارگاه های آموزشی برگزار و به دهیاران آموزش های لازم داده شد.

حشمتی به اهمیت فرهنگسازی در خصوص کمک به حیات وحش و حفاظت از آن اشاره و بیان کرد: هماهنگی هایی با دادستان های استان شده که برای برخی مجرمان از جمله متخلفان حفر چاه های غیرمجاز حکم های سبز (خرید علوفه برای زیستگاه ها) صادر می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: با همکاری سپاه و ارتش تانکرهای آب رسانی در محل هایی از حیات وحش که نیاز است مستقر خواهد شد.

اهدای علوفه بر اساس رفتار شناسی حیات وحش انجام شود

حشمتی در خصوص اهدای علوفه از سوی مردم و تشکل ها برای وحوش افزود: توزیع علوفه دستی، حیات وحش را بد خوراک می کند و ممکن است علوفه طبیعی را دیگر استفاده نکند، بنابراین با توجه به بررسی رفتارشناسی حیات وحش، در ماه های ابتدای سال نیاز به علوفه دستی نیست، از این رو بهتر است این کمک ها با نظر تخصصی محیط زیست باشد تا نسبت به زمان و نوع درخواست و نیاز،برنامه بدهیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: از طرفی تغییرات اقلیمی، خشکسالی و گرمایش زمین ادامه دار است از این رو تزریق علوفه خشکِ بدون برنامه، به زیستگاه ها اصولی نیست.

حشمتی لایروبی چاه ها و گسترش اقدامات حفاظتی را از اولویت های محیط زیست در ماه های اخیر عنوان کرد و افزود: با ورود نیروی انتظامی تخلف ها بخصوص شکار شبانه در حیات وحش کاهش یافت.

به گفته وی در 2 ماه آینده که حیات وحش زایمان را انجام داده و تمایل به علوفه سبز ندارد، زمان مناسبی برای اهدای علوفه خشک است.
حشمتی افزود: تعامل کامل با فرمانداری ها و حفاظت محیط زیست استان با هدف برنامه ریزی و تقسیم کار در این مورد ضروری است، تا علوفه به تناسب نیاز در مناطق مختلف توزیع شود.

حشمتی با بیان اینکه رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست افزایش مشارکت های مردمی بر اساس نیازها و برنامه ریزی ها است، افزود: ماهانه جلسات مشترک با سمن ها و تشکل های رسمی برگزار می شود و چنانچه تشکلی هم نیاز به دیدار ویژه و حضوری داشت ازطریق اداره مشارکت های مردمی درخواست خود را ارائه دهد.

وی اضافه کرد: از سال گذشته تا اکنون 15 نشست ماهانه حضوری و مجازی با مدیران عامل و اعضای سازمان های مردم نهاد ، 4 بازدید از سمن های شهرستان ها و 2 نشست اختصاصی با سمن های متقاضی برگزار شده است.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، 2 پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، 11 منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.
مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات