بیش از 1500 هکتار از اراضی چهارگانه گرفتار آتش شدند

بیش از 1500 هکتار از اراضی چهارگانه گرفتار آتش شدند

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 1582 هکتار از اراضی حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست دچار آتش سوزی شدند؛ این درحالی است که تمام محیط بانان، همیاران محیط زیست و مردم خیر، آماده باش هستند تا هنگام بروز آتش سوزی با تمام قوا برای نجات طبیعت اقدام کنند.
بر اساس آمار به دست آمده تا روز 31 خرداد ماه، 1452.92 هکتار از اراضی چهارگانه و حفاظت شده دچار آتش سوزی شدند و بیشترین میزان منطقه گرفتار شده در آتش سوزان، مربوط به استان فارس است.
به گزارش«پارما» رئیس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، درمورد وضعیت مناطق حفاظت شده، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: بر اساس آمار ارائه شده امروز، 130 هکتار از اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مازندران دچار آتش سوزی شد و با درنظر گرفتن این آمار و آتش سوزی در میانکاله، حدود 1582 هکتار از اراضی مورد بحث گرفتار آتش شده است.

رضا حسن هراتی با اشاره به این که بیشترین میزان آتش سوزی ها در سال جاری مربوط به استان فارس، میانکاله و کردستان است، درمورد نحوه مهار آتش، گفت: نسبت به سال گذشته مهار آتش سوزی بسیار بهتر صورت گرفته است؛ هماهنگی هایی نیز با وزارت دفاع در راستای تامین بالگرد در صورت نیاز، صورت گرفته است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار به استان ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز در راستای مهار آتش سوزی ها، گفت: اعتبار به استان ها داده شده است و هم اکنون در حال خرید و انجام کارهای مناقصه و .. هستند؛ ما هم پیگیر هستیم تا تجهیزات زودتر تامین شود.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به یاری همیاران محیط زیست نیز تصریح کرد: همیاران، مردم هستند و در منطقه وقتی آتش سوزی صورت می گیرد برای مهار آتش کمک می کنند؛ امسال با سازمان مدیریت بحران، با توجه به قوانین مشورت و برای سازمان دهی نیروهای مردمی و تشکل های مردمی اقدام کردیم، مقرر شد که برنامه ریزی لازم در این زمینه صورت بگیرد.

حسن هراتی ادامه داد: جلساتی در هفته آینده برگزار شود که برای آموزش نیروهای مردمی از طریق فرمانداری ها و استانداری ها برنامه ریزی شود تا بتوانیم از مشارکت مردمی برای اطفای حریق در اراضی ملی یا اراضی مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنیم.

آموزش محیط بانان برای کنترل هوشمند پارک گلستان

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تلاش سازمان برای کنترل هوشمند مناطق حفاظت شده، گفت: بخشی از پارک گلستان با توجه به سابقه 10 ساله آتش سوزی در منطقه انتخاب شد تا هوشمند سازی به صورت پایلوت رد آن صورت گیرد.

حسن هراتی با اشاره به اینکه پیمانکاران در منطقه مستقر شدند و همکاران پارک گلستان در کنار آنها آموزش می بینند که چگونه کار کنند ، گفت: هم اکنون با تلاش پیمانکار و وزارت ارتباطات، نقاط ضعف و نقص ها شناسایی و بررسی می شود تا رفع نواقص صورت گیرد. همکاران ما نیز در این مدت آموزش چگونگی بهره برداری از سیستم را می بینند. نمایندگان وزارت ارتباطات با پیمانکاران خود بررسی های نهایی را انجام می دهند و آخرین مراحل تحویل را چک می کنند.

وی ادامه داد: سابقه 10 سال آتش سوزی هایی که در پارک صورت می گرفت را بررسی کردیم و مشخص شد که در محدوده کنار جاده ترانزیتی گرگان – مشهد که از وسط پارک ملی گلستان می گذرد، بیشترین آتش سوزی رخ می دهد.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این محدوده از تنگه راه تا تونل دشت و حدودا 38 کیلومتر است و به عرض یک کیلومتر منطقه مذکور برای اجرای طرح هوشمند سازی در نظر گرفته شد.

حسن هراتی با اشاره به استقرار دوربین ها و مرکز مونیتورینگ در چهار محل، گفت: دوربین ها و 120 عدد سنسور در این محدوده پخش هستند؛ این سامانه بر اساس اینترنت اشیا و با استفاده از اپراتور کنترل می شود.

وی با اشاره به بکارگیری اپراتورهای ایرانسل و همره اول برای ارسال اطلاعات از طریق اینترنت به سرورهای مرکز پارک و جمع آوری اطلاعات و دیتاها، یادآور شد: ضمن اینکه از طریق پیامک ها، سیستم به نفرات اصلی مثل مدیر کل استان، فرمانداری، استانداری و من هشدار می دهد و به فرمانده یگان یا رییس اداره پارک پیامک ارسال می شود تا سریعا اقدام کنند.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در صورتی که مشکلی در اجرای پروژه در مرحله آزمایشی رخ ندهد، انتظار می رود که پس از تایید مدیر کل استان به زودی افتتاحیه هوشمند سازی پارک گلستان برگزار شود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات