استفاده از سوخت حاصل از پسماند به کاهش آلودگی زیست محیطی منجر می‌شود

استفاده از سوخت حاصل از پسماند به کاهش آلودگی زیست محیطی منجر می‌شود

عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان گفت: استفاده از سوخت حاصل از پسماند(RDF) به‌عنوان سوخت کمکی برای کارخانه‌های سیمان به کاهش آلودگی زیست محیطی و مصرف گاز در صنعت منجر خواهد شد.

سوخت حاصل از زباله یا پسماند(Refuse Derived Fuel) روش جدیدی از تولید انرژیست؛ این نوع سوخت، ارزان و قابل دسترس بوده و سریعتر به انرژی مورد نیاز تبدیل می‌شود.

به گزارش«پارما» امیرحسین نوارچیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روزانه هزاران تُن پسماند در شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان تولید می‌شود که با بازیافت و تبدیل بخشی از آنها به سوخت می‌توان علاوه بر کاهش آلودگی خاک و آب، مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله گاز را در کارخانه‌های صنعتی کم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید براینکه دانش مربوط به تولید این سوخت در میان پژوهشگران و فناوران داخل کشور وجود دارد، اظهار داشت: این کار نیاز به همت مسوولان مرتبط و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد تا با توجه به معضل انرژی و آلودگی‌های زیست محیطی در کشور، خط تولید این نوع سوخت در شهرهای بزرگ راه‌اندازی و مشکلات موجود هرچه زودتر برطرف شود.

وی بااشاره به طرحی که در این زمینه توسط تعدادی از پژوهشگران دانشگاه اصفهان انجام شد، خاطرنشان کرد: آنها در این طرح با عنوان "ارزیابی فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی استفاده از سوخت‌ حاصل از پسماند(RDF) به‌عنوان سوخت کمکی کارخانجات سیمان" به بررسی این موضوع و چگونگی اجرای آن در اصفهان پرداختند.

نوارچیان که هدایت این طرح پژوهشی را به عهده داشت، اضافه کرد: اجرای این طرح از سال 96 به سفارش سازمان مدیریت پسماند شهرداری توسط جمعی از پژوهشگران و دانش‌آموختگان دانشگاه اصفهان آغاز شد و نتایج آن، حاصل کارآمد بودن طرح مذکور برای رفع معضلات زیست محیطی اصفهان است.

استاد گروه مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه روزانه بین یکهزار تا دو هزار تُن پسماند در کلانشهر اصفهان تولید می‌شود، تصریح کرد: بخشی از این پسماند، زباله تَر است و به کود کُمپوست تبدیل می‌شود اما بخش عُمده آن شامل پسماند خشک و درصد ناچیزی از آن قابل بازیافت است.

وی با بیان اینکه حدود 80 تا 90 درصد پسماندها جزو زباله تَر یا مواد قابل بازیافت نیست، افزود: این زباله‌ها باید در مکان‌های خاص و زیر خاک دفن شوند که تبعاتی مانند آلودگی خاک و محیط زیست را به همراه دارد.

نوارچیان با اشاره به اینکه امروزه کشورهایی مانند آلمان به تولید سوخت حاصل از این زباله‌ها روی آورده اند و فقط حدود 3 درصد از پسماندهای آنها زیر خاک دفن می‌شود، گفت: این کشورها با خُرد و پِرِس کردن پسماندها و تبدیل آنها به محصولات حَبه‌ای شکل، از آنها به‌عنوان ماده سوختنی در کارخانه‌های سیمان یا نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در 2 دهه اخیر این فناوری در دنیا رونق گرفته است، خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج طرح تحقیقی پژوهشگران دانشگاه اصفهان، آلایندگی سوخت حاصل از پسماند در این استان از حد استاندارد بالاتر نیست و امکان استفاده از آن در کارخانه‌های سیمان وجود دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دانش و فناوری بومی در کشورمان برای راه اندازی خط تولید این نوع سوخت وجود دارد، اضافه کرد: این سوخت، برگِ برنده‌ای است که استفاده از آن نیاز به همت نهادهای مرتبط با مسائل انرژی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد.

نوارچیان خاطرنشان کرد: طرح تحقیقی مذکور موفق به کسب رُتبه نخست در محور محیط زیست در چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی اصفهان شد.

چهارمین جشنواره ملی شهر پژوهی با هدف تبادل تجربه‌ها و دستاوردهای پژوهشی، قدردانی از پژوهشگرانی که به حل مشکلات شهرها کمک کردند و اتصال دانش و نظریه با حوزه عمل و اجرا در تیر امسال در اصفهان برگزار شد.

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات