آمار رسمی از هزینه مسکن

آمار رسمی از هزینه مسکن

http://www.bananews.ir/بانک ‌مرکزی گزارش جدیدی از نوسان قیمت انواع کالا‌وخدمات –اقلام پرمصرف در سبد هزینه خانوار- منتشر کرده و در آن تغییرات شاخص مربوط به «هزینه تامین مسکن» را برای یک‌سال اخیر مورد بررسی قرار داده است؛ در اطلاعات آماری بانک‌مرکزی روند رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، صعودی اما به‌صورت «پلکانی و ملایم» روایت شده است. بانک‌مرکزی در این گزارش اعلام کرده «شاخص اجاره‌بهای مسکن و ارزش اجاری مسکن شخصی» در کشور طی ۱۲ ماه منتهی به آبان۹۰، معادل ۹درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین این شاخص در تهران طی همین مدت با رشد ۱۱درصدی روبه‌رو شده است.ارقام فوق حکایت از آن دارد که معدل هزینه‌ها در بازار مسکن طی سال جاری به مراتب کمتر از نرخ تورم -۱۹/۸ درصد تا آبان- افزایش پیدا کرده و سهم زیادی از گرانی‌ها به‌خصوص در بازار اجاره جنبه روانی داشته است.امسال شاخص اجاره‌بها در تهران بیشترین جهش را در نیمه‌بهار انجام داد و ۲۲درصد رشد کرد، اما در سایر ماه‌های گذشته از سال۹۰ صعود این شاخص بین ۷ تا حداکثر ۱۲درصد بوده است.بانک‌مرکزی‌ هم‌اکنون‌ سهم «هزینه‌مسکن» در تشکیل «نرخ‌تورم» را ۹/۵ درصد تعیین کرده، در حالی‌که این میزان در ابتدای سال ۱۱درصد بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بانک‌مرکزی اگر چه تحولات بازار مسکن در ماه‌های گذشته از سال ۹۰ را دیر گزارش داده، اما در آنچه تحت عنوان «شاخص قیمت کالا‌وخدمات» به تازگی اعلام کرده، مسیر «صعودی» هزینه تامین مسکن را نه تنها در تهران که در کل کشور مورد تایید قرار داده و در عین حال شیوه صعود را «پلکانی و ملایم» توصیف کرده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون تنها آماری که درباره هزینه مسکن اعلام شده مربوط به نرخ‌های فصل بهار در تهران بوده که مرکز آمار ایران اوایل تابستان آن را منتشر کرد و از افزایش به ترتیب ۲۴درصدی اجاره‌بها و ۷/۵ درصدی قیمت مسکن در پایتخت خبر داده بود.

بانک‌مرکزی، اما در گزارشی جدیدتر و البته جامع‌تر از گزارش مرکز آمار، نحوه نوسان شاخص قیمت مسکن در ۹ماه اول سال۹۰ را هم در کشور و هم در تهران محاسبه و اعلام کرده است. در این گزارش منحنی رشد اجاره‌بها در پایتخت بعد از صعود در بهار، نزولی شده و در زیر منحنی تورم قرار گرفته است.

اوضاع کشوری هزینه‌مسکن

امسال رشد هزینه‌های مربوط به تامین مسکن -با محوریت اجاره- سراسری بوده اما فشار هزینه‌ای به صورت خفیف اعمال شده به طوری که در ۱۲ماه منتهی به آبان سال‌جاری درحالی که نرخ تورم عمومی به ۸/۱۹درصد رسیده، شاخص اجاره‌بهای مسکن در کشور فقط ۹درصد افزایش یافته که به این ترتیب میزان رشد هزینه اجاره‌نشینی در شهرهای کشور در سال۹۰ معادل نصف میزان رشد سایر هزینه‌های خانوارها بوده است. براساس این گزارش شاخص اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی در کشور درحالی که در سال۸۹ رقمی معادل ۶درصد افزایش یافته بود در ابتدای سال۹۰ رشد ۷درصدی را تجربه کرد و در تابستان نیز ۸درصد افزایش یافت و در دو ماه اول پاییز نیز به مرز ۹درصد رشد، رسید که این روند، افزایش پلکانی هزینه مسکن در کشور را نشان می‌دهد.

اجاره‌بهای تهران: رشد بهاری آرامش زمستانی

بانک‌مرکزی درباره بازار اجاره مسکن در تهران نیز از برگشت آرامش به قیمت‌ها در ماه‌های اخیر در مقایسه با اوایل سال خبر داده و این‌طور اعلام کرده که میانگین اجاره‌بها در این کلان‌شهر از ابتدای فروردین تا پایان آذر معادل ۱۱درصد – ۲درصد بیشتر از نرخ رشد کشوری- افزایش یافته است که در مقایسه با نرخ تورم ناچیز می‌تواند باشد. این روایت از وضعیت اجاره‌نشین‌های پایتخت اگرچه در مقایسه با آنچه طی بهاروتابستان توسط مستاجرها احساس شد کاملا در تضاد است، اما با توجه به شیوه آمارگیری بانک‌مرکزی برای محاسبه نرخ رشد اجاره‌بها، تحلیلی که درباره اختلاف بین این گزارش و حکایت مشاوران‌املاک می‌توان گفت این است که سهم زیادی از گرانی‌های امسال بازار اجاره مسکن جنبه روانی داشته و به «معدل بازار» تعلق ندارد. ضمن اینکه رشد شدید اجاره‌بها در اوایل امسال، با گذشت زمان و ورود به فصل پاییز تاحدودی خنثی شده است. در گزارش بانک‌مرکزی درباره تهران تاکید شده است: امسال شاخص اجاره‌بهای مسکن فقط در اردیبهشت‌ماه جهشی در حد ۲۲درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل پیدا کرد -این نرخ رشد در طول ۹ ماه سال جاری بی‌سابقه بوده است- اما در سایر ماه‌ها شاخص اجاره‌بها به طور متوسط بین ۷ تا ۱۲درصد رشد کرده است. براساس اطلاعات تازه بانک‌مرکزی، شاخص اجاره‌بهای مسکن در تهران طی سال۸۹ حدود ۴ درصد نسبت به سال۸۸ افزایش یافته بود که به این ترتیب، رشد این شاخص در سال جاری هر چند کمتر از نرخ تورم بوده اما در مقایسه با رشد سال گذشته، دوبرابر شده است. شاخص اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی در تهران از عدد ۲۲۴ در سال۸۸ به ۲۳۲ درسال۸۹ و ۲۵۶ در ۹ماه اول امسال رسیده است (شاخص برای سال۸۳ عدد ۱۰۰ تعریف شده است).

سهم هزینه‌مسکن از تشکیل تورم

بانک‌مرکزی برای یکسال منتهی به آبان ۹۰، سهم هزینه تامین مسکن خانوارها در تشکیل نرخ تورم عمومی را ۹/۵ درصد تعیین کرده است که این سهم در مقایسه با سهم ۷۲ قلم کالا و خدمات پرمصرف در سبد هزینه خانوار، قابل‌توجه است. بعد از مسکن، هزینه سوخت خودرو –بنزین- با سهم ۷/۱ درصدی، رتبه دوم موثرترین کالا در نرخ تورم را به خود اختصاص داده است و سایر اقلام در این سبد هر کدام بین ۰/۵ تا حداکثر ۶ درصد در نرخ تورم ۱۹/۸ درصدی آبان۹۰ سهم داشته‌اند.

دنیای اقتصاد

    نظرات