طرح مدیریت خشکسالی دریاچه ارومیه سال ۹۱ تصویب می‌شود

طرح مدیریت خشکسالی دریاچه ارومیه سال ۹۱ تصویب می‌شود

http://www.bananews.ir/مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به تصویب طرح مدیریت خشکسالی دریاچه ارومیه در سال آینده گفت: حق‌آبه دریاچه ارومیه به صورت کامل پرداخت نشده است و نیازمند تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه توسط استان‌ها هستیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نظری‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: با توجه به بارش‌هایی که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاد، سطح آب دریاچه حدود ۴ تا ۵ سانتیمتر بالا آمده است و تراز آبی این دریاچه ۲۷۱،۰۴ شده است که به هر حال تا حدودی افزایش سطح پیدا کرده است ولی این میزان آب ایده‌آل نیست و باید افزایش بیشتری پیدا کند.

حق‌آبه دریاچه ارومیه توسط استان‌ها به صورت کامل پرداخت نشده است

وی گفت: هم اکنون چند ماه است که سهم آب استان‌ها برای تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه مشخص شده است اما در حال رایزنی با وزارت نیرو هستیم که این حق‌آبه را تامین کند ولی متاسفانه هنوز این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است و گزارش مستندی از استان‌ها نداریم که از ابتدای سال آبی جدید (مهرماه) که قرار بود حق‌آبه این دریاچه تأمین شود استان‌ها حق‌آبه خود را تأمین کرده باشند.

نظری دوست ادامه داد: البته با اجرایی شدن این برنامه که هر استانی حق‌آبه دریاچه ارومیه را تأمین کند وضعیت این دریاچه بهبود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تدوین برنامه مدیریت خشکسالی دریاچه ارومیه گفت: ما در حال تهیه و تدوین برنامه مدیریت خشکسالی دریاچه ارومیه هستیم که در سال آینده نهایی و مصوب خواهد شد و این برنامه الگوی مدیریت دریاچه ارومیه در شرایط خشکسالی را مشخص می‌کند.

بخش عمده‌ای از تالاب پریشان خشک شده است

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران در خصوص وضعیت تالاب پریشان تأکید کرد: غیر از ۲ تا ۵ هکتاری که برای حفظ تنوع زیستی حدود یک سال و نیم پیش با کمک جامعه محلی و محیط زیست احیا شد، هم‌اکنون بخش عمده‌ای از تالاب پریشان خشک شده است.

وی ادامه داد: امسال با کمک جامعه محلی و محیط زیست آن بخش از تالاب پریشان ترمیم و تکمیل شده است و غیر از آن بخش، به دلیل اینکه چشمه‌ها آب خود را از دست داده‌اند بقیه تالاب آبی ندارد.

نظری‌دوست در خصوص علت خودسوزی تالاب پریشان گفت: علت خودسوزی این تالاب این است که وقتی بستر تالاب‌ها دارای مواد آلی در حال تجزیه هستند و در شرایط عادی که خاک تالاب دارای آب است گاز متان در آن مکان محبوس می‌شود ولی در شرایط خشک شدن تالاب به تدریج رطوبت خاک از بین می‌رود و در خاک به جای آب هوا وارد می‌شود.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: ویژگی گاز متان به صورتی است که وقتی در مجاورت اکسیژن قرار می‌گیرد، خود به خود آتش می‌گیرد.

نظری‌دوست در پاسخ به این پرسش که آیا تالاب پریشان در لیست تالاب‌های تخریب شده قرار دارد؟ گفت: خیر؛ این تالاب در لیست تالاب‌های تخریب شده قرار ندارد ولی تعدادی از تالاب‌ها در کشور جزء تالاب‌هایی هستند که در شرایط بحرانی قرار دارند.

تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی‌گل از لیست تالاب‌های تخریب شده خارج شد‌ه‌اند

وی در خصوص تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی‌گل که سال گذشته در لیست تالاب‌های تخریب شده قرار داشتند، گفت: این ۳ تالاب که در استان گلستان قرار دارند از لیست تالاب‌های تخریب شده خارج شده‌اند.

مدیریت آب در ایران براساس قانون برعهده وزارت نیرو است

وی بیان کرد: مدیریت آب در ایران براساس قانون برعهده وزارت نیرو است و این وزارتخانه موظف است حق‌آبه‌ها و نیازهای آبی مصوب شده را تامین کند. ولی زمانی که خشکسالی اتفاق می‌افتد و بارش کم است وزارت نیرو نیز مجبور است نیازها را اولویت‌بندی کرده و چون مصاف انسانی و کشاورزی به آب نیاز دارد بنابراین رقابتی بر سر تأمین و تصاحب آب پیش می‌آید که وزارت نیرو باید بتواند این را کنترل کند ضمن اینکه بخش دیگر مشکل به برداشت‌های غیرمجاز برمی‌گردد.

تصویب برنامه مدیریت تالاب شادگان در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان

نظری‌دوست درخصوص تالاب شادگان عنوان کرد: برنامه مدیریت تالاب شادگان اخیراً در شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان مصوب شده است و برنامه‌ریزی می‌شود تا این برنامه تایید دولت را نیز بگیرد و در این برنامه نیز ساختارهای پیش‌بینی شده است.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: وضعیت تالاب شادگان در شرایط متوسطی قرار دارد و محدودیت آب آن مانند سایر تالاب‌ها نیست ضمن اینکه این تالاب نیازمند دریافت آب از حوزه مارون است که در آن حوزه هم فعالیت کشاورزی انجام شده است و ما در حال پیگیری فرآیند محاسبه نیاز آبی تالاب شادگان هستیم.

وی در خصوص دلایل خشکی تالاب‌های ایران گفت: در مورد برخی از تالاب‌ها من جمله تالاب پریشان نیز می‌توان گفت که این تالاب کاملاً وابسته به آب زیرزمینی است و هیچ رودخانه دائمی وارد آن نمی‌شود و بخشی از آب توسط بارش تأمین می‌شود.

حفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در ۴ هزار هکتار از تالاب پریشان

نظری‌دوست بیان کرد: در مورد این گونه تالاب‌ها بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی معضل بزرگی است و تالاب پریشان که حدود ۴ هزار هکتار وسعت دارد حفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ چاه غیرمجاز در اطراف این تالاب خیلی تاثیرگذار است.

وی در خصوص چاه‌های مجاز حفر شده اطراف تالاب‌ها گفت: حفر چاه مجاز فرآیند قانونی دارد ولی چاه‌های غیرمجاز خارج از برنامه حفر می‌شوند و تعادل تالابها و آبهای زیرزمینی را بر هم می‌زند.

نظری‌دوست عنوان کرد: مدیریت منابع آب برعهده وزارت نیرو است و سازمان محیط زیست مستقیم هیچ کاری برای کنترل و جلوگیری از حفر چاه و جلوگیری از بهره‌برداری آنها ندارد؛ مگر بهره‌برداری مسقیم بر روی تالاب که کمتر چنین مواردی پیش می‌آید و و معمولا در اطراف تالاب‌ها یا در حوزه آبخیز این اتفاق می‌افتد که قاعدتا مسئولیت آن با وزارت نیرو است ولی مشارکت و آگاهی مردم و عدم انجام این کار می‌تواند در کنترل بهره‌برداری از آب تالابها موثر باشد.

دریاچه ارومیه و تالاب پریشان واقعاً در شرایط بحرانی به سر می‌برند

وی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب‌های پریشان و شادگان گفت: دریاچه ارومیه و تالاب پریشان واقعاً در شرایط بحرانی به سر می‌برند ولی نمی‌توان گفت تالاب شادگان شرایط بدی دارد بلکه شرایط بهتری دارد ضمن اینکه هم اکنون با اجرای برنامه مدیریت دریاچه ارومیه این دریاچه در شرایط رو به بهبود است و برای تالاب پریشان کارهای زیادی انجام شده که نیازمند زمان است.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران در پایان خاطرنشان کرد: برای دریاچه ارومیه نیز منابع زیادی تأمین شده است ولی نیازمند این هستیم که حق‌آبه این دریاچه تقویت شود.

 

    نظرات