برگزاری کارگاه های اقدامات اجرایی حفاظت مشارکتی برای ذینفعان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و کلاه قاضی

برگزاری کارگاه های اقدامات اجرایی حفاظت مشارکتی برای ذینفعان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و کلاه قاضی

کارگاه های اقدامات اجرایی حفاظت مشارکتی برای ذینفعان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و کلاه قاضی برگزار شد.

به گزارش «پارما» از اداره آموزش و مشارکت های مردمی حفاظت محیط زیست استان، در راستای تغییر رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست جهت مدیریت مناطق حفاظت شده و در ادامه روند اجرای برنامه های حفاظت مشارکتی شهرها و روستاهای حاشیه پارک ملی کلاه قاضی شامل بهارستان؛ محمد آباد ؛ نصرآباد؛ زیار و قارنه و روستاهای حاشیه پارک ملی قمیشلو شامل میرآباد؛ جهادآباد و همچنین جامعه محلی شهر تیران شامل( دامداران؛ زنبورداران وفعالان محیط زیست و دوستداران حیات وحش)، کارگاه های اقدامات اجرایی حفاظت مشارکتی برای ذینفعان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و کلاه قاضی برگزار شد.

این سلسله کارگاه ها از محل برنامه های حفاطت مشارکتی سازمان و با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و همکاری جمعیت زیست بان پایدار فیروزه ای و تسهیل گران مدعو به مدت ده روز متوالی در نیمه دوم تیرماه و در شرایط پاندمی کرونا و گرمای شدید هوا ؛ با رعایت پروتکل های ویژه برگزار شد.


جامعه محلی ذینفع در مناطق تحت مدیریت به اتفاق بر این باورند که برای خروج از معضلات تو درتوی مدیریت مناطق بویژه حیات وحش در معرض خطر از انواع تهدیدات زیست محیطی راهی جز جلب مشارکت گروه های ذینفع و اجرای اقدامات برنامه های مدون وجود ندارد. بخش دولتی نیز جلب مشارکت گروه های مردمی در چارچوب قوانین موجود و با رعایت الزامات محیط زیستی را راهکاری کارامد جهت خروج از این بحران می داند.

هدف از برگزاری اینگونه کارگاه ها احصا برنامه مدون جهت حفاظت مشارکتی و در نهایت اجرای اقدامات برنامه است. گرچه در این مسیر افت و خیزهای فراوانی وجود داشته اما استان اصفهان به عنوان پیشرو در زمینه حفاظت مشارکتی حدود یک دهه است بین ذینفعان پارک ملی و حیات وحش قمیشلو پیشتاز ملی بوده است.


گفتنی است اکوسیستم پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو و کلاه قاضی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و نزدیکی به شهر طی سالهای متمادی به غیر از تهدیدات طبیعی از انواع تهدیدات انسانی نیز متاثر بوده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات