مهار و مدیریت سیلاب‌های ناشی از بارندگی اخیر در استان بوشهر/ بیشترین حجم جریان سیلاب مربوط به رودخانه‌ "مند" با 40 میلیون مترمکعب است

مهار و مدیریت سیلاب‌های ناشی از بارندگی اخیر در استان بوشهر/ بیشترین حجم جریان سیلاب مربوط به رودخانه‌ "مند" با 40 میلیون مترمکعب است

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی محمدی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در گفتگو با واحد خبر صدا و سیمای مرکز بوشهر اظهار کرد: سامانه بارشی اخیر استان در دوره آماری 40 ساله هم از نظر میزان بارش و هم از نظر پراکندگی بی‌سابقه بوده است، به‌طوری‌که استان بوشهر در گذشته تنها چهار بار و به‌میزان بسیار محدود، چنین بارشی را در تیرماه تجربه کرده است.
وی ادامه داد: متوسط مقدار بارش طی این سامانه 11 میلی‌متر بوده که بیشترین بارش در ایستگاه‌های باران‌سنجی جره بالا واقع در شهرستان دشتستان به میزان 55 میلی‌متر و عسلویه به میزان 61.5 میلی‌متر ثبت شد.
محمدی اضافه کرد: بیشترین حجم جریان سیلاب مربوط به رودخانه‌های مند با حجم عبوری 40 میلیون مترمکعب و رودخانه دالکی با حجم عبوری 22 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: به‌عبارت دیگر مجموع میزان رواناب‌های ورودی و تولیدی رودخانه‌های استان طی سامانه بارشی اخیر به میزان 66 میلیون مترمکعب بوده که تقریبا معادل 8 درصد کل مجموع آورد رودخانه‌های اصلی استان (معادل 795 میلیون مترمکعب) در سال جاری است.
محمدی افزود: از میزان 66 میلیون مترمکعب روان‌آب حاصل از این بارش‌ها که حاصل بارندگی در استان و همچنین استان‌های همجوار بوده 60 میلیون مترمکعب آن به‌صورت ذخیره در پشت سدها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تغذیه تالاب‌ها و ورودی به شبکه‌های آبیاری استان ذخیره و مهار شد.
وی در خصوص اثرات بارش‌ها بر ذخیره سدها و دیگر سازه‌های آبی استان و همچنین توزیع مکانی آن اشاره و اظهار کرد: سد رییسعلی چهار میلیون متر مکعب آبگیری کرد؛ضمن اینکه توزیع آب در شبکه‌های آبیاری دالکی، آبپخش، کلل، اهرم و همچنین از طریق ایستگاه‌های پمپاژ احداث شده در محدوده رودخانه های شاهپور، دالکی و حله از جریان این سیلاب‌ها صورت پذیرفت.
محمدی تصریح کرد: این بارش‌ها همچنین بر تغذیه‌های مصنوعی نقاط مختلف استان از جمله آردو، تنگ رود و لاور نیز تاثیرات محسوسی داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با توجه به اینکه بخش اعظم منابع آب شرب این استان از استان‌های همجوار تامین می‌شود، اضافه کرد: این بارش‌ها افزایش حجم سد کوثر در استان کهکیلویه و بویر احمد را که یکی از منابع اصلی تامین‌کننده آب شرب استان بوشهر در پی داشت.
وی اظهار داشت: میانگین بارش استان طی سال آبی جاری تاکنون 207 ملی‌متر بوده و نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت  مشابه به ترتیب 45 و 17 درصد کاهش داشته است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات