رتبه ۱۴۴ ایران در فضای کسب و کار

رتبه ۱۴۴ ایران در فضای کسب و کار

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران رتبه فضای کسب و کار ایران در سال جاری را ۱۴۴ اعلام کرد و گفت: با وجود تحریم‌ها بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب و ۵ میلیارد دلار مصوب شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بهروز علیشیری امروزدر محل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و در جمع خبرنگاران گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ۵ میلیارد دلار و حجم سرمایه‌گذاری خارجی وارده به طور مقدماتی ۲ میلیارد دلار ثبت شده است.

وی افزود: بخش صنعت ‌بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و جذب شده را به خود اختصاص داده که بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری جذب شده در بخش صنعت،۳۸ درصد در بخش معدن و ۶ درصد در بخش ساختمان بوده که البته سرمایه‌گذاری‌های مصوب به ترتیب در بخش صنعت، بخش خدمات و بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

معاون وزیر اقتصاد در مورد فاینانس (تأمین منابع مالی خارجی) گفت: حدود ۹ میلیارد دلار قراردادهای فاینانس بین بخش خصوصی و دولتی ایران با طرف‌های خارجی منعقد شده که بخش خصوصی ۲۳ فقره قرارداد به ارزش ۶٫۹ میلیارد دلار و بخش دولتی ۵ فقره فاینانس به ارزش ۲ میلیارد دلار و در مجموع ۸٫۹ میلیارد دلار جمع قراردادهای فاینانس بوده است.

وی افزود: بخش نفت، گاز و پتروشیمی ۵۸ درصد قراردادهای فاینانس را به خود اختصاص داده و پس از آن بخش صنعت و معدن، حمل و نقل و تأمین آب، برق و گاز این منابع خارجی را جذب کرده است.

علیشیری با اشاره به اینکه گردش کار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید آسان شود، گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور کمیته ۳ نفره مرکب از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تشکیل شده تا گردش کار جذب سرمایه‌گذاری خارجی آسان‌تر شود.

وی یادآور شد: بانک توسعه اسلامی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در کشور تسهیلات بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند که البته این تسهیلات ادامه دار خواهد بود و در زمینه‌هایی مانند اجرای سیلوی شرق تهران، پروژه بیمارستان شریعتی، ساخت سد سرنی،معادن ذغال سنگ خمرود و بزرگراه ماهان- بم،پروژه فاضلاب تهران، فاضلاب روستایی و شبکه‌های آبیاری سیازاخ و فاضلاب شهریار از منابع مالی بانک توسعه اسلامی استفاده خواهند کرد.

وی افزود: مجموع پروژه‌های معرفی شده به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار است که برخی در شرف تصویب و برخی پروژه‌ها لازم‌الاجرا شده و برخی نیز در مرحله آماده‌سازی قرار دارد.

علیشیری یادآور شد: حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، تأمین مالی خارجی، تأمین مالی تجاری، سرمایه‌گذاری مصوب خارجی و سرمایه‌گذاری جذب شده به کشور ۱۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه برای اولین بار به سرمایه گذاران خارجی جایزه تعلق می‌گیرد،گفت: کسانی که موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده‌اند تا ۱۵ اسفند سال جاری با مراجعه به سایت سازمان سرمایه‌گذاری ثبت‌نام کرده و از جایزه این سازمان استفاده کنند که برای جذب سرمایه‌گذاری در زمین اصلی ۶ در هزار و در مناطق کمتر توسعه یافته ۱۰ در هزار جایزه تعلق می‌گیرد.

وی افزود: همچنین ۲۸۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی غربالگری و انتخاب شده است و بحث عدم اجازه برای افزایش قیمت محصولات سرمایه‌گذاران خارجی بررسی می‌شود.

علیشیری افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید مانند آب،برق و گاز در کمیته سرمایه‌گذاری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که اگر قیمت نهاده‌ها افزایش یافته اجازه افزایش قیمت محصول صادر شود.

علیشیری افزود: ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به رتبه‌های ایران در فضای کسب و کار جهانی گفت: رتبه از ۱۴۷ در سال ۸۷ به رتبه ۱۳۷ در سال ۸۸ سپس به رتبه ۱۲۹ در سال ۸۹ کاهش یافته اما متأسفانه در سال جاری رتبه فضای کسب و کار ایران به ۱۴۴ در بین کشورهای جهان تنزل یافته است و این رتبه جوابگوی رشد اقتصادی کشور نیست.

علیشیری یادآور شد:برخی از رتبه‌های ایران مانند شاخص شروع کسب و کار ۱۱ رتبه سقوط کرده، همچنین شاخص اخذ مجوزها یک رتبه سقوط داشته شاخص درصدی به انرژی برق و الکترونیک در بین کشورهای جهان رتبه ۱۶۲ و همچنین شاخص نقل و انتقال اموال ۷ پله بود و شاخص اخذ اعتبارات ۹ پله سقوط داشته است.

وی یادآور شد: شاخص حمایت‌ از سهامداران یک پله صعود داشته و شاخص پرداخت مالیات ۱۱ پله سقوط ، شاخص تجارت فرامرزی با ۷ پله سقوط به ۱۳۸ رسیده و شاخص اجرای قراردادها با یک پله سقوط به ۵۰ رسیده، همچنین شاخص ورشکستگی با ۷ پله سقوط به ۱۱۸ رسیده است.

 

    نظرات