ضرورت تدوین برنامه سالانه استراتژیک برای تامین برق در استان مرکزی

ضرورت تدوین برنامه سالانه استراتژیک برای تامین برق در استان مرکزی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سعید فرخی" در یازدهمین جلسه کارگروه گذر از پیک مصرف برق 1400 با بیان این مطلب افزود: طی هفته اخیر خاموشی‌های با برنامه و بی‌برنامه برای مشترکان خانگی اعمال نشده است، اما فشار قطعی برق در بخش صنعت به ویژه صنایع ایرالکو و فولاد و سیمان بوده که با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند.
وی تدوین سناریو و برنامه‌ریزی برای بحران تامین برق را مهم قلمداد کرد و افزود: صنایع نمی‌توانند به صورت نیمه تعطیل فعالیت کنند، زیرا اقتصاد کشور دچار آسیب می‌شود.
فرخی مدیریت بحران تامین برق در فصل زمستان ناشی از تامین سوخت را ضروری دانست و افزود: نباید در شرایط بحرانی غافلگیر شویم لذا برنامه‌ریزی، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و تمهیدات لازم در این حوزه نیاز به تشکیل کمیته کارشناسی دارد.
وی اعمال خاموشی‌های بدون برنامه را ناشی از عدم توازن تولید و مصرف برق دانست و افزود: مدیریت مصرف برق و مشارکت مشترکان در تمامی بخش‌ها ضروری است.
فرخی گفت: تمامی ادارات و بانک‌ها نسبت به کاهش 50 درصدی مصرف عمل کرده و شرکت توزیع موظف است در صورت مشاهده عدم رعایت الگو نسبت به قطع برق اقدام کند.

پیش‌بینی تولید برق همگام با رشد اقتصادی در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر هم در این جلسه گفت: پیش‌بینی تولید برق همگام با رشد اقتصادی در دولت سیزدهم ضروری است.
"فرهاد شبیهی" با بیان اینکه دوره اول آغاز دولت‌ها شاهد جهش و رشد اقتصادی هستیم که قطعاً این موضوع نیازمند پیش‌بینی تامین برق برای صنایع به‌ویژه در استان مرکزی که قطب صنعت کشور است ضروری به‌نظر می‌رسد.
وی با بیان اینکه پیک مصرف برق در کشور از 67 هزار مگاوات عبور کرد، افزود: در تمام دوره سال نیازمند مدیریت مصرف برق هستیم، زیرا در زمستان اگر مصرف افزایش یابد با بحران تامین برق ناشی از تامین سوخت برای نیروگاه‌ها مواجه خواهیم شد.
شبیهی، آگاه سازی و اقناع ذهنی برای بهینه سازی همه اقشار جامعه را مهم دانست و افزود: اطلاع رسانی صداو سیما برای مدیریت مصرف انرژی باید مستمر باشد.

ضرورت اصلاح قیمت گذاری صنعت برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز گفت: اصلاح قیمت برق نقش بسزایی در مدیریت مصرف برق دارد.
"محمد اله داد" افزود: رشد بی‌اندازه مصرف برق در کشور، همزمان با کاهش سرمایه‌گذاری و عدم منابع کافی در این صنعت به واسطه فاصله جبران‌ناپذیر میان قیمت تمام شده و فروش آن، ضرورت اصلاح قیمت برق و مدیریت مصرف انرژی را دوچندان می‌کند.
وی با اشاره به  اینکه هم اکنون ناترازی بین تولید و مصرف برق کشور 12 هزار مگاوات است، افزود: در بهترین حالت با توجه به شرایط اقتصادی کشور فقط می‌شود برای تولید 6 هزار مگاوات افزایش مصرف برق کشور برنامه ریزی کرد، لذا برای افزایش مصرف 6 هزار مگاوات دیگر ابزاری بجز مدیریت مصرف برق نیست.
اله داد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای کاهش مصرف برق، جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز است، گفت: مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال از طریق نظارت مراکز پایش صنعت برق و اطلاع‌رسانی مردم و دستگاه‌ قضایی و انتظامی شناسایی می‌شوند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات