انقلاب در سفرهای بزرگراهی با شارژ بی‌سیم خودروهای در حال حرکت

انقلاب در سفرهای بزرگراهی با شارژ بی‌سیم خودروهای در حال حرکت

www.BanaNews.irمحققان دانشگاه «استنفورد» دست به طراحی یک سیستم شارژ کارآیی بالا زده‌اند که از میدان‌های مغناطیسی برای انتقال بی‌سیم جریان‌های برق بزرگ از میان پیچ‌های فلزی درون جاده استفاده می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، هدف نهایی این محققان، ساخت بزرگراه‌های تمام برقی برای شارژ بی‌سیم خودروهای در حال عبور است.

به گفته این پژوهشگران که نتایج تحقیقات آنها در مجله Applied Physics منتشر شده، این فناوری جدید از قابلیت تسهیل قابل توجه رانندگی با خودروهای برقی و در نهایت تغییر سفرهای بزرگراهی برخوردار است.

یک سیستم شارژ بی‌سیم می‌تواند اشکال بزرگ خودروهای برقی را که دامنه رانندگی محدود آنهاست از بین ببرد. برای مثال خودروی برقی نیسان لیف با یک بار شارژ تنها قادر به طی ۱۶۰ کیلومتر مسیر بوده و شارژ مجدد باتری آن ساعتها طول می‌کشد.

یک سیستم شارژ در حال رانندگی می‌تواند بر این محدودیتها غالب شود. این سیستم مبتنی بر فناوری اتصال رزونانس مغناطیسی است که در آن دو پیچ مسی برای تشدید یک فرکانس طبیعی مشابه، مطابق می‌شوند. این پیچ‌ها در فاصله چندمتری از هم قرار گرفته و یکی از آنها به یک جریان برق متصل می‌شود. این اتصال منجر به تولید میدان مغناطیسی شده و پیچ دوم را وادار به تشدید می‌کند. این تشدید مغناطیسی منجر به انتقال نامرئی انرژی الکتریکی از میان هوا از پیچ اول به پیچ دریافت‌کننده می‌شود.

 

    نظرات