ایران مطالعات امکان‌سنجی خط آهن تاجیکستان را به تاخیر انداخت

ایران مطالعات امکان‌سنجی خط آهن تاجیکستان را به تاخیر انداخت

http://www.bananews.ir/وزیر حمل و نقل تاجیکستان،گفت ایران مطالعات امکان سنجی ساخت خط آهن این کشور که به راه آهن کاشگار چین و هرات افغانستان متصل خواهد شد را به تاخیر انداخته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از فارس، نظام حکیم اف، وزیر حمل و نقل تاجیکستان،گفت، ایران مطالعات امکان سنجی ساخت خط آهن این کشور که به راه آهن کاشگار چین و هرات افغانستان متصل خواهد شد را به تاخیر انداخته است.

این مسیر ریلی که ۳۹۲ کیلومتر طول دارد، ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین را به هم متصل خواهد کرد و موجب گسترش مبادلات تجاری، افزایش صادرات و کاهش هزینه های ترانزیت بین این کشورها خواهد شد و حمل و نقل مسافر در منطقه را تسهیل خواهد کرد.

وزیر حمل و نقل تاجیکستان گفت، متخصصان ایرانی تا کنون تنها گزارش هایی مقدماتی از بخش های مختلف این خط آهن، ارائه داده اند، در حالی که باید گزارش نهایی پروژه را تا کنون تحویل می دادند. گفتنی است، توافقنامه مربوط به مطالعات امکان سنجی این پروژه در اکتبر سال ۲۰۱۰ به امضای طرفهای قرارداد رسیده و طرف ایرانی اطمینان داده بود که مطالعات مربوط به امکان انجام این پروژه را در طی ۸ ماه به اتمام برساند. ایران حدود ۱ میلیون دلار به عنوان کمک مالی برای انجام مطالعات امکان سنجی احداث این خط آهن در کشور تاجیکستان اختصاص داده بود.

طول کل این بخش از خط آهن ، که پیچیده ترین بخش از این خط ریلی به شمار می رود و از شهر وحدت تا شهر کرمیک (در مرز قرقیزستان) ادامه دارد، ۲۷۰ کیلومتر است. برای احداث هر یک کیلومتر از این بخش از خط آهن حدود ۸ تا ۱۰ میلیون دلار اعتبار مورد نیاز است. این پروژه شامل احداث ۱۶ کیلومتر تونل و ۴۷ پل است.

ولادیمیر سوبکالوف، معاون اول رئیس شرکت خطوط ریلی تاجیکستان پیشتر گفته بود که مطالعات امکان سنجی برای احداث این خط ریلی احتمالا تا ماه می سال جاری به اتمام خواهد رسید.

در همین حال در نشستی که به همین منظور اخیرا در دوشنبه برگزار شد، شریف رحیمزدا، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان گفت، شرایطی که در حال حاضر ایران با آن مواجه است، تاثیر عمده ای بر اقتصاد تاجیکستان بر جای نخواهد گذاشت.

 

    نظرات