تبدیل 1600 کیلومتر از شبکه‌های سیمی به کابل خودنگهدار در خراسان جنوبی

تبدیل 1600 کیلومتر از شبکه‌های سیمی به کابل خودنگهدار در خراسان جنوبی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مهدی دادگر" افزود: با تغییر رویکرد صنعت برق در احداث شبکه‌های جدید از طریق کابل خودنگهدار و همچنین عملیات تبدیل سیم به کابل خودنگهدار تاکنون بالغ بر 1600 کیلومتر از شبکه‌های توزیع برق استان معادل 30 درصد شبکه‌های فشار ضعیف با برنامه‌ریزی، جذب اعتبار و اجرای برنامه‌های عملیاتی به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه و اعتبار موجود امسال نیز پیش‌بینی شده است بیش از 300 کیلومتر شبکه سیمی در این راستا به کابل خودنگهدار تبدیل شود، تصریح کرد: بالغ بر 5000 کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان خراسان جنوبی موجود است که از این بین حدود 3000 کیلومتر باقیمانده در برنامه تبدیل به کابل خودنگهدار قرار داده شده است.
وی افزایش قابلیت اطمینان شبکه در مقابل شرایط جوی و اتفاقات ناشی از برخورد اشیای خارجی، کاهش انرژی توزیع نشده(خاموشی) به مقدار قابل ملاحظه و کاهش شاخه زنی و کمک به محیط زیست و همچنین کاهش خطر آتش سوزی در قالب طرح مهربانی با محیط زیست را از جمله مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه‌های توزیع اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: کاهش تلفات ناشی از عبور سیم از بین شاخه‌های درختان، امکان استفاده از معابر باریک برای عبور شبکه و همچنین مقاوم بودن در برابر خوردگی و در نتیجه کاهش پارگی خطوط فشار ضعیف و امکان زیباسازی فضای شهری با مخفی کردن شبکه سیمی از دیگر مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه‌های توزیع است.
دادگر با بیان اینکه شبکه کابل خودنگهدار به راحتی در دسترس نیست‌ و این مهم سبب کاهش سرقت شبکه و همچنین کاهش سرقت انرژی و در نتیجه کاهش تلفات شبکه‌های توزیع شده است، بیان کرد: با توجه به ارتقا و افزایش سطح مقطع کابل خودنگهدار نسبت به معادل شبکه سیمی جایگزین شده، تلفات در شبکه‌های توزیع به نحو مطلوبی کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه تلفات شبکه‌های توزیع در استان با توجه به اقدامات صورت گرفته 7 درصد است و هدف سال ۱۴۰۰ برای کاهش تلفات عدد 6.2 درصد پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: با اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خودنگهدار و سایر اقدامات در حوزه توزیع برق استان این هدف عملی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خود نگهدار در سال جاری بازطراحی و بالانس شبکه فشار ضعیف همزمان با تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار نیز در حال اجراست که بازتاب موثری در کاهش تلفات دارد.
دادگر اظهار داشت: این طرح از ابتدای سال جاری آغاز شده و در مرحله برنامه‌ریزی و پیش‌بینی اعتبار است و در شهرستان‌های جنوب استان در حال اجرا است.

بهره‌برداری 459 نیروگاه خورشیدی در استان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از بهره‌برداری 459 نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در استان خبر داد و گفت: اغلب نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی‌های خورشیدی را دارد.
دادگر به شرایط ایده آل استان در خصوص سرمایه گذاری در حوزه برق خورشیدی اشاره کرد و افزود: وجود بیش از 300 روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب و شرایط واحدهای مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی‌هایی‌است که عرصه سرمایه گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی را ایجاد می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان از درآمد 22 میلیارد تومانی سرمایه گذاران نیروگاه‌های کوچک مقیاس محدود به ظرفیت انشعاب در انرژی‌های خورشیدی خبر داد و اظهار داشت: مجموع ظرفیت تولید 459 نیروگاه خورشیدی استان 4.7 مگاوات است که از ابتدای اتصال به شبکه در استان 15 هزار و 408 مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است .
وی با تاکید بر نقش تولید انرژی‌های پاک از جمله انرژی خوشیدی اظهار داشت: علاوه بر انرژی تولید شده و بهای آن که در دوره‌های مختلف به سرمایه‌گذاران پرداخت شده، این نیروگاه‌ها در زمینه محیط زیست نیز نقش فوق العاده چشمگیر و با ارزشی دارند .
دادگر با اشاره به اینکه با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بالغ بر 11 هزار تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شده است، افزود: از ابتدای سال 96 تا پایان سال 99 بابت تولید 15 هزار و 408 کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق در مصرف 3.5 میلیون لیتر آب و همچنین 4.5 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی دارد با  مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند به نیابت از ساتبا قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را امضا و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بهای برق تضمینی را به حساب آنها واریز کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر سامانه‌های فتوولتائیک اشاره شده که مربوط به مشترکان برق استان است، 3 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 18 مگاوات نیز در استان در حال تولید هستند که با این حساب مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه 22.7 مگاوات است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات