اجرای سند سازگاری با کم‌آبی تضمین بقای حیات استان یزد

اجرای سند سازگاری با کم‌آبی تضمین بقای حیات استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمدمهدی جوادیان زاده" در دومین نشست جلسه شورای حفاظت شهرستان اشکذر که در قالب رویداد آبی با حضور فرماندار اشکذر، نماینده مدیریت بحران و دیگر مسئولان ذی‌ربط برگزار شد، با ابراز نگرانی از افت آب‌های زیرزمینی به‌ویژه دشت چرخاب و شهرستان اشکذر که بخش بزرگی از دشت یزد-اردکان را شامل می‌شود، بر مدیریت مصرف به عنوان یک ضرورت مهم برای آینده استان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه شهرستان اشکذر نقطه بسیار حساسی برای استان یزد و مهم‌ترین منبع آب شرب استان است، گفت: وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی استان به‌خصوص منطقه چرخاب اشکذر مطلوب نیست و با افت 45 سانتی متری در سال روبروست و اگر مدیریت نشود هرساله به این افت افزوده شده و فرونشست‌ها و فروچاله‌های زیادی را موجب خواهد شد.
جوادیان زاده ابراز امیدواری کرد: در راستای برنامه‌های رویداد آبی و سازگاری با کم آبی استان که به طور جد با همکاری و هماهنگی مسئولان ذی‌ربط در حال برگزاری و برنامه ریزی است، با نصب کنتورهای هوشمند و طرح تحویل حجمی آب در پایان سال  1405 افت آب‌های زیرزمینی و کسری مخزن را به صفر رسانده تا از نشست زمین و ایجاد بیشتر این فروچاله‌ها جلوگیری شده و بقای حیات استان را تضمین کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه شهرستان اشکذر قطب گلخانه و صنعت استان است، از مدیران ذیربط خواست تا در مورد چاه‌های غیرمجازی که ممکن است در رابطه با این دو موضوع  حفر شود پیگیری و اقدامات لازم و ضروری را انجام دهند.
همچنین "هادی هادی نسب" فرماندار اشکذر نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامه رویداد آبی می‌تواند منشا خیر و برکاتی برای استان باشد، خاطرنشان کرد: همه مسئولان و مدیران شهرستان پای کار خواهیم بود و برای مطلوب نکهداشتن منابع آب زیرزمینی و در دسترس بودن این منبع حیات برای آیندگان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت افت آبخوان‌های شهرستان اشکذر، گفت: افت آبخوان‌ها برای استمرار و آینده این واحدها مضر و این فروچاله‌ها و فرونشست‌هایی که در اثر برداشت بی‌رویه آب، در راس آنها حفر چاه‌های غیرمجاز در گلخانه‌ها، واحدهای صنعتی بوجود آمده بسیار وحشتناک و نگران کننده است.
وی از همه مدیران ذی‌ربط خواست تا با هماهنگی و عزم جدی از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری و در شناسایی و مسدود کردن این چاه‌ها تلاش مضاعف نمایند چرا که با شناسایی و جلوگیری از برداشت آب یک چاه غیرمجاز می‌توان آب مجاز بیشتری در اختیار شهروندان چه از لحاظ شرب و چه کشاورزی و صنعت قرار داد.
در پایان، "مجید زارع بیدکی" به‌عنوان رییس جدید اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر معرفی و از خدمات "محمدعلی حکیمی" تقدیر و تشکر بعمل آمد.
این گزارش می‌افزاید، طرح رویداد آبی از سال گذشته برای اولین بار در استان یزد با هدف حفاظت از منابع آبی استان آغاز و مسئولان ذی‌ربط با حضور در شهرستان‌های مختلف استان به صورت دوره‌ای از نزدیک با مشکلات منابع آبی آن شهرستان آشنا شده و برای رفع آنها در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات