تالاب کانی برازان شهرستان مهاباد سیراب می‌شود

تالاب کانی برازان شهرستان مهاباد سیراب می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "یاسر رهبردین" در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه مهاباد گفت: طی سال جاری 3 میلیون مترمکعب تامین آب تالاب کانی برازان انجام شده است و طی 15 روز آینده با در نظر گرفتن اولویت آب شرب، تبخیر آب پشت سد و منابع مصارف بخش صنعت به میزان یک تا 3 میلیون مترمکعب آب به تالاب کانی برازان رهاسازی خواهد شد.
وی درخصوص منابع آبی استان آذربایجان غربی نیز  اظهار داشت: امسال نسبت به بلندمدت، با کاهش 17 درصدی بارش نزولات آسمانی و در سال جاری آبی با کاهش 50 درصدی منابع ذخیره آبی مانند برف مواجه هستیم. در استان 14 سد داریم که 7 سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، 6 سد در حوضه ارس و یک سد در حوضه زاب قرار می‌گیرند. آب پشت سدهای استان در حال حاضر نزدیک به 669 میلیون مترمکعب بوده که به نسبت سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است.
رهبردین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: بخش عمده احیای دریاچه ارومیه وابسته به نزولات آسمانی و رحمت خداوند متعال است، الیته شرکت آب منطقه‌ای در سال‌های گذشته اقدامات خیلی خوبی انجام داده است که می‌توان به لایروبی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه مانند رودخانه زرینه رود، رودخانه سیمینه رود و اتصال این دو رود مهم به یکدیگر و انتقال به پیکره اصلی دریاچه ارومیه با احداث کانال به طول 23 کیلومتر، لایروبی رودخانه‌های مهاباد، گدار، روضه، نازلو و باراندوز اشاره کرد، همچنین با سردهنه سازی‌های مطالعه شده در رودخانه‌های اصلی با بارش رحمت الهی در  دوسال اخیر ثمره این اقدامات به خوبی دیده می‌شد، اما امسال به‌دلیل بارش کم، ذخایر برف کم و دمای بالا کاهش ورودی آب به دریاچه را شاهد بودیم.
وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه لازمه‌اش ایجاد زیرساخت مناسب و برنامه مدون با زمانبندی دقیق و متناسب امکان پذیر است، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌ها و مکاتبات لازم طی سال جاری با ایجاد زیرساخت در شبکه آبیاری، کاهش تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌داری را شاهد خواهیم بود.
رهبردین در ادامه تصریح کرد: به‌دلیل پایین آمدن کیفیت آب چشمه‌ها و چاه‌های تامین کننده آب شرب 140 روستای شهرستان مهاباد، در سال‌های 98 و 99 برابر پیگیری‌های آب و فاضلاب استان تامین آب شرب این روستاها از مخزن سد مهاباد مصوب شده است، اما انتقال آب از مخزن تا تصفیه‌خانه و تا خود روستاها در شرح وظایف شرکت آب و فاضلاب استان است که در این خصوص نیز شرکت آب منطقه‌ای استان با تعامل مناسب جهت مانع زدایی و تسریع در خدمات رسانی به روستاییان عزیز، خط انتقال اختصاصی برای تامین آب صنایع پایین دستی که توسط این شرکت احداث شده بود را در اختیار آب و فاضلاب استان قرار داد تا به صورت مشترک برای صنعت و تامین آب شرب این روستاها مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در پایان سخنان خود با اشاره به بیانات رئیس جمهور در خصوص اهمیت گردشگری و توجه ویژه به این امر گفت: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای جذب گردشگر و سرمایه گذار بخش خصوصی صورت گرفته و به دنبال آن هستیم که بعد از اخذ مجوزهای زیست محیطی لازم محوطه سدهای استان بویژه سد مهاباد و سد شهرچای ارومیه را با قرارداد 20 ساله در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار دهیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات