بهره‌مندی ۳۸ میلیون مشترک برق در کشور از نعمت روشنایی

بهره‌مندی ۳۸ میلیون مشترک برق در کشور از نعمت روشنایی

به ‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "احمدرضا خسروی" مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در نخستین جلسه دیدار رسمی مدیران صنعت آب و برق کشور با علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: بخش توزیع در قالب ۳۹ شرکت به عنوان پیشانی خدمت و پاسخگوی نهایی صنعت برق به آحاد جامعه بوده که مسئولیت تأمین برق تمام جامعه شهری و 99.7 درصد جمعیت روستایی کشور با ۳۸ میلیون مشترک برق را برعهده دارد.
خسروی یادآور شد: در راستای محرومیت زدایی، حتی گام را از این فراتر نهاده و جوامع عشایری کوچ‌رو به صورت گسترده درحال دریافت تجهیزات روشنایی قابل حمل با استفاده از انرژی خورشیدی هستند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ادامه داد: در شرایط فعلی که با محدودیت تامین انرژی مواجه هستیم در کنار نیازهای توسعه زیرساخت‌های بخش تولید برق، توسعه فعالیت‌های مدیریت سمت تقاضا با استفاده از ابزارهای هوشمند سازی ضرورت دارد تا با تغییر در نگرش فرآیند عرضه انرژی، مشترکان بتوانند بسته‌های انرژی خود را در بازارهای رسمی معامله کرده و مدیریت سمت تقاضا مفهوم اقتصادی پیدا کند.
این مقام مسئول در ادامه به نقش مهم و تاثیرگذار شرکت‌های توزیع نیروی برق در بحث کسری تولید برق اشاره کرد و گفت: شرکت‌های توزیع در ایجاد زیرساخت‌های تولید انرژی تجدیدپذیر با توان کمتر از 7 مگاوات بسیار موثرند تا به طرق مختلف بتوانند متقاضیان، مشترکان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را ترغیب کرده و احداث این نیروگاه‌ها را از طریق بیع متقابل در مقابل تهاتر سوخت توجیه‌پذیر کنند که از جمله این طرح‌ها، طرح بزرگ احداث نیروگاه‌های خورشیدی روستایی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی با ظرفیت ۳ هزار مگاوات بوده که در دست اقدام اولیه است.
خسروی، همچنین اظهار داشت: در سال جاری به دلیل ناترازی عرضه و تقاضای انرژی، شرکت‌های توزیع نیروی برق با تلاش شبانه‌روزی توانستند با مدیریت بار ۳۷۰۰ مگاوات در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و عمومی بخشی از کسری تولید را جبران کنند که کار بسیار سختی بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با بیان اینکه نگرش امروز حاکمیت صنعت برق به بخش توزیع متفاوت از گذشته بوده و با اعتقاد به تمرکز پاسخگویی و خدمتگزاری نهایی صنعت در این بخش، چشم انداز نوینی تعریف شده است، تصریح کرد: از جمله آنها می‌توان به ‌توسعه هوشمند سازی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش تلفات انرژی به عدد تک رقمی، افزایش مشارکت مردم و ارتقای نظارت در راستای بهبود ارائه خدمات به عموم جامعه اشاره کرد.
رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس، حذف صورتحساب کاغذی، ارائه بیشترین خدمات غیر حضوری با 82 خدمت در بین کلیه دستگاه‌های اجرایی و نسخه اپلیکیشن برق من و راه اندازی سامانه نظارت مکانیزه را از دیگر مواردی عنوان کرد که در راستای تحول دیجیتال صورت گرفته‌اند.
خسروی، در ادامه سخنان خود به برخی از چالش‌های اصلی صنعت برق اشاره کرد و گفت: ناترازی بزرگ تولید و مصرف انرژی، نظام تعرفه‌گذاری تکلیفی و اقتصاد ناکارآمد برق، زیان عملیاتی و انباشته توأمان و انباشت هنگفت بدهی‌ها، فرسودگی تأسیسات و نیاز مبرم به سرمایه گذاری برای باز سازی شبکه، بالا بودن نرخ رشد مصرف انرژی و شدت انرژی و همچنین ضعف در حاکمیت شرکتی و نیاز به افزایش درجه آزادی شرکت‌ها و تقویت روحیه جسارت در مقابله با بحران‌های حال حاضر از جمله چالش‌های مهم فعلی صنعت برق به شمار می‌روند.
رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس، در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: خانواده بزرگ و پرافتخار شرکت‌های توزیع نیروی برق در گام دوم انقلاب درپرتو امید و نگاه خوش بینانه به آینده، ایثارگرانه درخدمت مردم سرافراز ایران اسلامی خواهند بود تا همانند گذشته برگ زرین دیگری بر کارنامه انقلاب اسلامی بیافزایند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات