غارها نماد دیرین زندگی انسان در دامان طبیعت و ارتباط ناگسستنی این دو هستند

غارها نماد دیرین زندگی انسان در دامان طبیعت و ارتباط ناگسستنی این دو هستند


معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز ملی غار پاک در پیامی این روز را گرامی داشت .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، متن پیام کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی  سازمان حفاظت محیط زیست به این شرح است:
غارها نماد دیرین زندگی "انسان" در دامان "طبیعت" و ارتباط ناگسستنی این دو هستند. این زیستگاههای منحصر به فرد اگرچه نخستین سکونتگاه و مامن انسانها در طول تاریخ بشری بوده اند اما در طول تاریخ حیات، پیوسته میزبان تنوع شگفت انگیزی از زیستمندان کره زمین بوده  و همچنان هستند و ارزش طبیعی آنها به دلیل شکل گیری ساختارهای متنوع زمین شناسی در طی میلیونها سال، کم نیست .
همین ویژگیهای منحصر به فرد است که غارها را از لحاظ تاریخی، فرهنگی، گردشگری و زیست شناسی و زمین شناسی، در نگاه بشر همچون آزمایشگاهی جذاب از رشته های به هم تنیده علوم مختلف می نماید و چه بسا  افراد ناآگاهی که  با ورود بی رویه و دست درازی به حریمش آن  را مورد تخریب و آسیب قرار می دهند . زیستمندان غار، اگرچه خود ارزشمند و حائز اهمیت هستند اما ارتباط آن ها با بیرون از غار و خدماتی که به اکوسیستم ارائه می کنند فراوان ومثال زدنی است.
همه این مسائل ما را به یک اصل حیاتی در زمینه غارها رهنمون می سازد و آن اهمیت اصولی بودن مراحل "اکتشاف، شناخت و حفاظت "از غارهاست که در قالب شعار سال جهانی  غار نمود پیدا کرده است.
از همین روست که اتحادیه بین المللی غارها 2021 را به عنوان سال جهانی کارست و غار معرفی کرده است تا توجه همگان را به حفاظت موثر از این بخش پنهان و تاثیر گذار کره مسکونی معطوف دارد .
غارها به همان اندازه که با اهمیت هستند ، زیستگاههایی حساس و شکننده محسوب می شوند که با کمترین تغییرات دچار آسیبها و مخاطرات جدی می شوند. رفتار مسئولانه ما در قبال این شگفتی های خلقت و طبیعت، علاوه برحساسیت و تلاش نهادهای مسئول، در فعالیتهای خودانگیخته ای نظیر گردشگری، غارپیمایی و  غارنوردی، می بایست در راستای حفاظت حریم غار و زیستگاه شکننده آن باشد
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات