آبفای کردستان به طور جدی پیگیر تامین آب شرب با کیفیت برای شهرهای سنندج و بانه است/ اجرای 3 طرح برای افزایش گوارایی آب شرب شهر سنندج از سال گذشته

آبفای کردستان به طور جدی پیگیر تامین آب شرب با کیفیت برای شهرهای سنندج و بانه است/ اجرای 3 طرح برای افزایش گوارایی آب شرب شهر سنندج از سال گذشته

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیرضا تخت شاهی" با اعلام این خبر اظهار کرد: در خصوص طعم و بوی آب شرب شهر سنندج همانگونه که پیش از این و به صورت مداوم اطلاع‌رسانی شده بود، طی چند سال اخیر به دلیل تغییرات دمایی از یک سو و پدیده تغذیه گرایی در سد قشلاق از سوی دیگر، در شهر سنندج شاهد تغییر طعم و بوی آب بوده‌ایم. این امر به دلیل بروز تغذیه گرایی و رشد جلبک در سد قشلاق ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در سال‌جاری به دلیل کاهش بی‌سابقه بارندگی‌‎ها و پائین آمدن تراز آب در سد قشلاق که در آبگیری از سد نیز اثرگذار بوده، طعم و بوی آب بیشتر و زودتر از سالیان قبل رخ داده که امیدواریم با آغاز بارندگی‌ها و افزایش تراز آب سد بخشی از این مشکل کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان خاطرنشان کرد: آب شرب شهر سنندج به لحاظ پارامترهای کیفی، میکروبی و شیمیایی کاملا سالم و قابل شرب است و هیچگونه نگرانی بابت سلامت آن وجود ندارد. آب شرب توزیعی در شبکه مطابق با استاندارد ملی 1053 بوده و علاوه بر شرکت آبفا، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت همواره آب شرب شهر سنندج را پایش می‌کنند اما همانگونه که عنوان شد از نظر گوارایی و طعم و بو مورد رضایت صد در صدی نیست.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش گوارایی آب شرب شهر سنندج از سال گذشته افزود: پيگيري و اخذ دستور وزير سابق نيرو براي رهاسازی دو مترمكعب در ثانیه (٢ هزار ليتر در ثانيه) آب خام از سد آزاد به سد قشلاق برای جلوگیری از کاهش تراز آب سد و بهبود کیفیت آب سد قشلاق، تهیه، نصب و راه اندازی واحد ازن زنی تصفيه‌خانه شماره یک شهر سنندج به ظرفیت ۹ کیلوگرم در ساعت با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به منظور حذف حداكثری طعم و بو (البته تصفیه خانه آب شماره ۲ از قبل دارای واحد ازن زنی بوده است) و شستشوی مخازن و شبکه توزیع آب شرب شهر سنندج از جمله این اقدامات است.
تخت شاهی ادامه داد: برای بهره‌مندی شهروندان سنندجی از آب باکیفیت‌تر، انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه آب شهر سنندج در دستور کار دولت قرار گرفته که در دهه فجر سال 99 و در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت کشور به استان کردستان، کلنگ آغاز این عملیات بر زمین زده شد.
به گفته این مقام مسئول، علیرغم اینکه متولی تامین آب شرکت آب منطقه‌ای است و آبفا مسئولیت تصفیه و توزیع آب شرب را پس از تحویل آب خام برعهده دارد، اما در راستای پیشگیری از بروز مشکل در تامین آب شهر بانه، شرکت آبفای کردستان اقداماتی را نظیر احداث ایستگاه پمپاژ پایاب سد عباس آباد جهت انتقال آب ناشی از نشست سد عباس آباد و انتقال به تصفیه‌خانه اضطراری شهر بوئین، تجهیز و راه اندازی ایستگاه پمپاژ پایاب سد بانه، اجرای پروژه انتقال آب حوزه کانی اصحاب به سد بانه و نصب شیرهای تخلیه داخل شبکه در شهر بانه انجام داده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان یادآور شد: سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج با هدف تأمین نیاز آب شهر سنندج و روستاهای حاشیه مسیر خط انتقال اجرا می‌شود. در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه‌ خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تأمین آب بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال افق ۱۴۲۵ به همراه نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال مهیا می‌شود.
این گزارش می‌افزاید، متولی اجرای این پروژه شرکت منابع آب و نیروی ایران است که وظیفه اجرای عملیات انتقال آب خام سد آزاد به تصفیه خانه آب سنندج را برعهده دارد (طبق آخرین اعلام قرار است دهه فجر امسال به بهره برداری برسد) و پس از انتقال، تصفیه و توزیع آب در شبکه برعهده شرکت آب و فاضلاب استان کردستان خواهد بود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات