پایان سال آبی با 199 میلی‌متر بارندگی در استان مرکزی

پایان سال آبی با 199 میلی‌متر بارندگی در استان مرکزی

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مجتبی مرادی" با بیان این مطلب اظهار کرد: متوسط بارندگی استان در سال آبی گذشته (اول مهر 1399 لغایت پایان شهریور 1400) به 199 میلی‌متر رسیده که نسبت به میزان بارندگی مدت مشابه سال گذشته (359.7میلی‌متر) 44.64 درصد و نسبت به میزان بارندگی مدت مشابه در دوره آماری بلندمدت (276.3 میلی‌متر) 27.93 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: ایستگاه آستانه با 363 میلی‌متر و ایستگاه دوریدان با 94.5 میلی‌متر بارش به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را در میان ایستگاه‌های آب و هواشناسی استان داشتند.
مرادی با اشاره به اینکه سال آبی 1400-1399 از نظر پراکندگی زمانی بارندگی‌ها سالی با شرایط خاص بود، اضافه کرد: دی ماه 99 و فروردین ماه 1400 دو ماه بسیار کم بارش در سطح استان بودند به طوری‌که این میزان بارندگی در آمار ثبت شده طی 50 سال گذشته کم سابقه بود، همچنین کاهش نزولات برف در سطح استان در ماه‌های سرد سال باعث شد تا میزان جریان‌های سطحی در رودخانه‌های استان در فصل گرم سال با کاهش شدید مواجه شوند.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی افزود: بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی کشور، در ماه‌های مهر و آبان سال جاری (دو ماه اول سال آبی 01-1400) میزان بارندگی استان کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود و در آذر ماه این روند اندکی بهبود خواهد یافت ولی در مجموع شرایط استان از نظر بارندگی طی پاییز پیش‌رو وضعیت مطلوبی را نخواهد داشت.
مرادی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع لزوم مصرف بهینه منابع آب در تمامی بخش‌ها را دو چندان می‌کند و تمامی مصرف کنندگان بایستی در مصرف این منبع حیات حداکثر صرفه‌جویی را داشته باشند تا این شرایط خشکسالی را با حداقل آسیب سپری کنیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات