نانوحسگر تشخیص نشتی گاز منازل و مین یابی در کشور ساخته شد

نانوحسگر تشخیص نشتی گاز منازل و مین یابی در کشور ساخته شد

http://www.bananews.ir/پژوهشگران دانشکده مهندسی هسته‌یی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت نوعی حسگر گاز بر اساس فناوری نانولوله‌های اکسید روی شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسعود مهرابیان، دانشجوی دوره دکتری و پژوهشگر طرح با اشاره به واردات حسگرهای گاز به کشور گفت: اساس این حسگر‌ها بر پایه فیلم‌های حس کننده گاز یعنی سطوح پلیمری است که روی آنها با مواد شیمیایی حساس پوشانده شده است. در این طرح از فناوری نانو با حساسیت بالاتر استفاده شده و دانش فنی ساخت نیز به دست آمده است.

وی، روش ساخت این نوع حسگر را رشد نانومیله‌های «اکسید روی» بر روی زیرلایه شیشه در دماهای مختلف و تشکیل کریستال‌های این ماده عنوان و خاطرنشان کرد: روی این کریستال‌ها لایه‌ای از طلا یا نقره پوشش داده شد و برای بررسی میزان تشخیص گازهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

مهرابیان، دقت این حسگر را حدود ۵۰ پی‌پی‌ام در زمان پنج ثانیه ذکر کرد و گفت: از این وسیله برای تشخیص نشتی گاز در منازل و خودروها، آشکارسازی گاز دی‌اکسید نیتروژن برای مین‌یابی و همچنین نشان دادن میزان پرتو فرابنفش در محیط که میزان زیاد آن می‌تواند برای چشم و پوست خطرناک باشد، استفاده کرد.

پژوهشگر طرح، دستیابی به فناوری ساخت، ارزانی تولید و دقت بالاتر در مقایسه با نمونه‌های تجاری موجود در بازار را از برتری‌های حسگر نانومیله‌های اکسید روی ذکر کرد و افزود: در سامانه طراحی شده، نوع گاز قابل تشخیص بر مبنای میزان حرارت حسگر تعیین می‌شود به این صورت که حسگر روی سطح گرم کننده‌ای قرار می‌گیرد که بر اساس نوع گاز مورد نیاز برای آشکارسازی، دمای معینی را به حسگر اعمال می‌کند.

مهرابیان تصریح کرد: جریان عبوری از حسگر اندازه‌گیری و میزان تغییر آن نشان دهنده وجود گاز و غلظت آن است.

از این طرح، چهار مقاله علمی و دو اختراع نیز حاصل شده است.

 

    نظرات