کاهش 40 درصدی میزان ورودی‌ آب به سد قشلاق/ خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج اواخر خرداد سال آینده افتتاح می‌شود

کاهش 40 درصدی میزان ورودی‌ آب به سد قشلاق/ خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج اواخر خرداد سال آینده افتتاح می‌شود

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "آرش آریانژاد" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به‌همراه بازرس کل استان کردستان از سد قشلاق، پرتال خروجی قشلاق و تصفیه ‌خانه سنندج بازدید و ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص وضعیت آب سد قشلاق اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال خشک‌ترین سال طی 50 سال گذشته بوده، میزان ورودی‌ها به سد بالغ بر 40 درصد کاهش پیدا کرده و در حال حاضر حجم ذخیره آب این سد حدود 130 میلیون مترمکعب است.
وی اضافه کرد: در جهت جبران کسری مخزن آب سد قشلاق از تخصیص 40 میلیون متر مکعبی سد آزاد استفاده می‌کنیم که این آب به‌صورت ثقلی به سد قشلاق تزریق می‌‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از پیشرفت 25 درصدی خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورت تامین کامل منابع مالی این پروژه، امید است اواخر خردادماه 1401 شاهد افتتاح این خط باشیم.
آریانژاد به برنامه منابع و مصرف آب سد قشلاق اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر با در نظر گرفتن تبخیر، تامین آب بخش زیست محیطی، کشاورزی و شرب در پیک مصرف ماهیانه 10 میلیون متر مکعب از آب سد قشلاق مصرف می‌شود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تامین آب شرب سنندج مشکلی نداریم.
"عیسی هواسی" بازرس کل استان کردستان در این بازدید نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های مستمر متولیان بخش آب استان، گفت: دسترسی به آب آشامیدنی سالم و با کیفیت از حقوق طبیعی هر شهروند و جز نیازهای اساسی هر جامعه‌ای است و نباید از مسائل پدافندی جهت حفاظت از تنها منبع آب شرب سنندج غافل شد.
وی افزود: با توجه به اینکه مساله آب فرابخشی است کلیه دستگاه‌های استان بر حفاظت از منابع آب و حفاظت از محیط زیست خصوصا در حاشیه سدهای استان، باید تعامل و همکاری مطلوب داشته باشند.
بازرس کل استان ضمن اشاره به برنامه‌ریزی بلند مدت و کوتاه مدت برای رفع معضل آب شرب سنندج، اظهار داشت: هر چند بخشی از تغییر طعم و بوی آب مربوط به تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و آلودگی بالادست منابع آب است اما برای رفع طعم و بوی آب شرب سنندج نیاز است برنامه‌هایی برای بلند مدت و بخشی هم برای کوتاه مدت اندیشیده شود.
هواسی به وجود تهدیدات بالاست سدها اشاره کرد و افزود: در بحث حفاظت از منابع تامین آب شرب شهرها باید تمرکز بر تمامی حوزه‌ها باشد و هر دستگاه و سازمانی که متولی صیانت کمی و کیفی از منابع آب است باید تمام همت خود را برای تامین آب سالم بکار بگیرد.
وی افزود: مهم‌ترین منابع آلوده کننده آب سدها، پساب فاضلاب روستاهای بالادست، سموم و کودهای شیمیایی باغات حاشیه سدها و وجود فعالیت‌ها و سازه‌های غیرمجاز، است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات