تعیین سلیقه‌ای قیمتها و عدم نظارت کافی از عوامل نوسان بازار مسکن در اهواز

تعیین سلیقه‌ای قیمتها و عدم نظارت کافی از عوامل نوسان بازار مسکن در اهواز

http://www.bananews.ir/بنا به گفته فعالان بخش مسکن و نیز مشاوران املاک، بازار مسکن در کلان‌شهر اهواز طی ماههای اخیر نوساناتی داشته و به تبع آن قیمت اجاره‌بها نیز افزایش یافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان، برای روشن شدن علت نوسان قیمت در بخش مسکن، نظر تعدادی از مشاوران املاک در سطح شهر اهواز را جویا شد. مشاوران املاک برخی دلایل را عامل افزایش قیمت بیان کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به تعیین سلیقه‌ای قیمت مسکن و اجاره‌بها اشاره کرد.

آنها معتقدند، نبود نظارت کافی و مناسب بر فعالیت انبوه‌سازان و فروشندگان مسکن، موجب افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در اهواز شده است. به نظر آنان، از سوی دیگر وجود زدوبند بین برخی تجار و انبوه‌سازان نیز به افزایش قیمت مسکن دامن زده است. آنان می‌گویند، وقتی چند انبوه‌ساز بزرگ در سطح شهر اقدام به افزایش قیمت می‌کنند، بقیه مالکان و فروشندگان در سطح شهر نیز به تبع این افراد اقدام به افزایش قیمت می‌کنند.

فعالان بخش مسکن در اهواز همچنین معتقدند، گران بودن قیمت زمین و نیز برخی مصالح به‌کار رفته در ساخت مسکن بر قیمت تمام‌شده آن اثرگذار بوده است. البته به اعتقاد آنها نوسان قیمت مسکن در اهواز تابع دیگر کلان‌شهرها است.

"مرادعلی واهبی"، مسئول گروه کنترل و نظارت بر سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، با بیان این‌که وظیفه نظارت بر قیمت مسکن در استان بر عهده این سازمان نیست، گفت: هیچ برنامه‌ای در این خصوص برای نظام مهندسی تعریف نشده و وظیفه این سازمان تنها نظارت بر کیفیت و روند ساخت ساختمان است.

"نصرالله دهقانی"، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در این‌باره گفت: وظیفه نظارت بر قیمت مسکن تنها بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی نیست و سازمانهایی مانند سازمان بازرگانی و اداره تعزیرات حکومتی باید در امر نظارت با اداره مسکن همکاری کنند.

وی با بیان این‌که "هنوز یک مکانیزم روشنی برای تعیین قیمت و نظارت بر بازار مسکن برای این اداره‌کل تعریف نشده است"، تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن در استان خوزستان فقط در اهواز بوده و در شهرهای دیگر استان افزایش چندانی نداشته‌ایم. در اهواز نیز به علت کم بودن تعداد طرحهای مسکن مهر، متقاضیان مسکن زیاد هستند. متاسفانه تعیین قیمت در بخش مسکن، سلیقه‌ای و نیز بر مبنای میزان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و از سوی دیگر، از آنجایی که تقاضای مسکن در اهواز همواره بیش از عرضه آن بوده است، شاهد افزایش قیمت مسکن در اهواز هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از مردم استان خواست تا مسکن مورد نیاز خود را از طریق مسکن مهر تامین کنند زیرا مکان ساخت و قیمت تمام شده این منازل مناسب است.

به نظر می‌رسد، نبود نظارت کافی بر بازار مسکن و تعیین سلیقه‌ای قیمتهای فروش و اجاره‌بها در کلان‌شهر اهواز، هزینه‌های اضافی برای متقاضیان مسکن به‌ویژه مستاجران به دنبال دارد که مسئولان مربوطه باید در این زمینه بیش از گذشته اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

    نظرات