برخورداری 53 خانوار عشایر گیلان از نعمت برق

برخورداری 53 خانوار عشایر گیلان از نعمت برق

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد اسماعیل هنرمند" با بیان این موضوع که 950 هزار نفر از ساکنان استان را جمعیت روستایی و عشایری تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: این شرکت مفتخر است به بیش از یک‌ میلیون و 500 هزار مشترک برق، با شبکه‌ای به طول 30 هزار کیلومتر خدمت رسانی کند.
وی با توجه به دستورالعمل‌های ارسالی از سوی وزارت نیرو مبنی بر تسریع در روند محرومیت‌زدایی، ایجاد نشاط و زدودن غبار محرومیت از سیمای عشایر و روستائیان، بهره‌مندی 53 خانوار از عشایر استان گیلان از انرژی پاک به‌وسیله سامانه قابل حمل فتوولتائیک و تمامی روستاهای بالای 10 خانوار که مشکل مجوز از منابع طبیعی نداشتند را گامی مهم در راستای تبیین رسالت عدالت محوری و توزیع عادلانه منابع و امکانات دانست.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان ضمن اشاره به نقش مهم عشایر در پویایی اقتصاد و توسعه تولید استان گفت: این پروژه همزمان با سراسر کشور در روز ملی روستا و عشایر در استان گیلان آغاز شد که طی آن 53 خانوار عشایری با اعتباری معادل 4 هزار و 300 میلیون ریال از نعمت روشنائی با تکیه بر انرژی پاک خورشیدی از طریق پنل‌های سیار برق‌دار می‌شوند.
وی در خصوص برخورداری مناطق روستایی از نعمت روشنایی برق تاکید کرد: با توجه به پایان برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار در استان گیلان با انجام کارهای مطالعاتی و جذب اعتباری قریب به 60 میلیارد ریال در سال جاری، 11 روستا به صورت فتوولتائیک و احداث شبکه برق دار خواهند شد که تاکنون عملیات برق‌رسانی 4 روستا به اتمام رسیده و مابقی در دستورکار قرار دارد.
هنرمند اظهار داشت: در سال جاری تاکنون با اعتباری معادل 30 هزار و 577 میلیون ریال چهار روستای هدی، لتن پرت، کلمر و کلستان از توابع شهرستان‌های تالش و لاهیجان با بیش از 181 خانوار از نعمت برق بهره‌مند شدند.
وی افزود: فرآیند اداری و اجرایی برق‌رسانی به روستاهای گودی­گوابر املش (خورشیدی)، وزنه­سر تالش (احداث شبکه)، شیروا و دشت­دامن رضوانشهر (احداث شبکه)، پرمکوه و مازی­کله پشته رودسر (احداث شبکه) با اعتباری بالغ بر 29 هزار و 100 میلیون ریال در قالب تفاهم‌نامه برق‌رسانی سال 1400 در حال انجام است.
مدیرعامل توزیع برق گیلان در خصوص افزایش رفاه مناطق کم برخوردار روستائی با اجرای طرح بهارستان تاکید کرد: جهت اجرای این طرح در سطح استان در پنج محور "جابجایی و مقاوم سازی پایه‌های برق معابر روستایی"، "اصلاح و احداث روشنایی معابر عمومی در روستاها"، "تقویت شبکه و تامین ولتاژ مطمئن مشترکان روستاها"، "اصلاح فرسودگی شبکه از جمله پایه و سیم" و "باز آرایی و تعدیل بار فیدرهای فشار  ضعیف شبکه‌های روستایی" برنامه‌ریزی صورت پذیرفته است‌.
وی گفت : اجرای این 5 برنامه با اعتبار 2 میلیارد و 987 هزار و 670 میلیون ریال  مجموعاً جمعیتی قریب به 230 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و طی آن 6 هزار و 361 جابه جایی پایه‌های برق، 3 هزار و 891 کیلومتر اصلاح شبکه، 9 هزار و 287 روشنایی معابر و احداث 361 ترانسفورماتور با ظرفیت 35 هزار و 470 کيلوولت آمپر اجرایی خواهد شد.
هنرمند بیان داشت: از ابتدای سال 1400 تاکنون و در راستای افزایش پایداری شبکه‌های توزیع برق روستایی، 280 کیلومتر از شبکه فرسوده سیمی با کابل خودنگهدار با اعتباری معادل 415هزار میلیون ریال، جایگزین شده است.
وی در همین راستا افزود: در راستای افزایش پایداری شبکه‌های برق در مناطق کم برخوردار روستائی نسبت به جابجائی 1 هزار و 250 اصله تیر برق سست و قدیمی با پایه جدید، اصلاح 165 کیلومتر شبکه، 1155 مورد اصلاح روشنایی معابر، احداث 167 دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 16 هزار و 500 مگاولت آمپر جمعاً با اعتباری معادل 1550768 میلیون ریال اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.
مدیرعامل توزیع برق گیلان اظهار داشت: همچنین از ابتدای سال جاری و برای تامین برق 9090 تک خانوار روستایی فاقد برق با اعتباری معادل 430 هزار و 400 میلیون ریال اقدام شده است.
هنرمند در پایان گفت: استان گیلان مجموعاً دارای 2 هزار و 590 روستا است که از این تعداد 2 هزار و 566 روستا تا پایان شهریور ماه 1400 برق‌دار شده‌اند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات