افزایش بیش از 1.1 میلیون نفر جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب در سیستان و بلوچستان

افزایش بیش از 1.1 میلیون نفر جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب در سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیرضا قاسمی" با اشاره به وضعیت بهره‌مندی جمعیت استان از نعمت آب شرب افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای 51 شهر با جمعیت یک‌میلیون و 607 هزار و 420 نفر است که از این تعداد 50 شهر با جمعیت یک‌میلیون و 524 هزار و 346 نفر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارد و شاخص بهره‌مندی از آب شرب شهری 97 درصد است.
قاسمی با اشاره به اینکه 2510 روستای فاقد تأسیسات آب جمعیتی بالغ بر 256 هزار نفر را در خود جا داده‌اند، اضافه کرد: به دلیل پراکندگی جمعیت، اولویت آبرسانی با روستاهای با جمعیت بالاتر به منظور افزایش سطح بهره‌مندی مردم از نعمت آب شرب است.
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان ادامه داد: حداکثر ظرفیت منابع آب استان 218 میلیون مترمکعب در سال است که در حال حاضر 63 میلیون مترمکعب آن از منابع سطحی و 85 میلیون مترمکعب در سال از منابع زیرزمینی از طریق 176 حلقه چاه در مدار بهره‌برداری تامین می‌شود.
وی افزود: تعداد تصفیه‌خانه‌های در مدار بهره‌برداری 3 واحد در شهرستان‌های زابل، زهک و زاهدان با ظرفیت 2900 لیتر در ثانیه و دو واحد در دست ساخت در شهرستان‌های چابهار و خاش به ظرفیت 1600 لیتر در ثانیه است.
قاسمی گفت: به منظور تامین آب پایدار در شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان، در سال‌های گذشته مطالعات مربوط به تامین آب شهرها و روستاهای استان صورت گرفته و بر این اساس، چهار طرح بزرگ آبرسانی به شهرها شامل طرح آبرسانی به شهرهای سیستان، طرح آبرسانی به شهرهای چابهار و کنارک، طرح آبرسانی به شهر خاش و طرح آبرسانی به نوک آباد در قانون بودجه سنواتی دارای ردیف اعتباری هستند که تا پایان سال 1399 بیش از 4300 میلیارد ریال در طرح‌های مذکور هزینه شده و برای تکمیل آنها به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به وضعیت این طرح‌ها تصریح کرد: طرح آبرسانی به شهر سیستان با پیشرفت فیزیکی 94 درصد در حال اتمام است و طرح آبرسانی به چابهار و کنارک با توجه به نگاه ویژه دولت به این طرح، امید می‌رود با تزریق اعتبارات مورد نیاز تا دو سال آینده به اتمام برسد.
وی ادامه داد: آبرسانی به شهر خاش که فاینانس ماده 56 هست و در مرحله مناقصه و فرآیند انتخاب پیمانکار است و همچنین آبرسانی به نوک آباد نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
قاسمی با اشاره به اقدامات مورد نیاز برای تأمین آب شرب شهرهای استان در راستای رفع کمبودها گفت: با توجه به وجود ظرفیت مهم واستراتژیک آب‌های زیرزمینی دشت تهلاب و همچنین تخصیص مصوب شده به میزان 20 میلیون متر مکعب در سال برای آب شرب شهر زاهدان و روستاهای مسیر این طرح می‌تواند به عنوان بهترین گزینه تأمین آب شهر زاهدان با توجه به خشکسالی‌های موجود و عدم آورد رودخانه هیرمند به دشت سیستان تلقی گردد.
وی ادامه داد: همچنین آبرسانی از مک سوخته (روتک) که مطالعات آن توسط شرکت آب منطقه‌ای استان انجام شده جزو طرح‌هایی است که برای شهرستان سراوان  که یکی از شهرهای بزرگ استان بوده و با معضل کمبود آب مواجه است، کلید خواهد خورد.
قاسمی افزود: علاوه بر این آبرسانی از سد ماشکید علیا و سفلی برای سه شهرِ سراوان، سوران و مهرستان و 49 روستا انجام خواهد شد و آبرسانی از جلگه چاه هاشم نیز که مطالعات آن توسط شرکت برای روستاهای مسیر و شهر فنوج به اتمام رسیده و در انتظار تخصیص ردیف اعتباری است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت سامانه نمک‌زدایی موجود گفت: در سطح استان از طریق سامانه‌های نمک زدایی آب شرب مورد نیاز شهروندان در شهرهای زاهدان، چابهار و کنارک  و تعدادی از روستاهای شهرستان دشتیاری تأمین می‌شود و با پیگیری‌های انجام شده در سفر اخیر وزیر نیرو به استان یک مجوز دیگر به میزان 50 هزار متر مکعب برای طرح آب شیرین‌کن جنوب استان اضافه خواهد شد.
قاسمی با اشاره به طرح‌های مهم حوزه روستایی اظهار کرد: در حال حاضر 15 مجتمع آبرسانی بزرگ و 10 پروژه تک روستایی در برنامه اجرایی استان قرار دارد که با تکمیل این مجتمع‌ها شاخص بهره‌مندی از آب روستاهای استان به 83 درصد می‌رسد، همچنین 15 مجتمع آبرسانی روستایی نیز در حال مطالعه است.
مدیرعامل آبفای استان سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود به جهش دو برابری اعتبارات اشاره کرد و گفت: در سال جاری جهش خوبی را در اعتبارات شاهد بودیم، در بخش شهری حدود 627 میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که 60 درصد آن تخصیص یافته است، در بخش روستایی 583 میلیارد اعتبار مصوب بوده که 22 درصد تخصیص یافته و بخش فاضلاب نیز 297 میلیارد تومان است که 128 میلیارد تخصیص داشته است.
وی با بیان اینکه در مجموع از 1507 میلیارد تومان اعتباری که مصوب شده 750 میلیارد تومان تاکنون تخصیص یافته اضافه کرد: اشکال بزرگ در بحث تخصیص این است که عمده این تخصیص‌ها از جنس اسناد خزانه بوده و بر اساس قانون به ازای هر سال 15 درصد سود به پیمانکاران تعلق می‌گیرد که در این شرایط ارزش این پول حدود 45 تا 50 درصد افت می‌کند، اما در کل به نسبت سال گذشته رشد دو برابری را شاهد هستیم، علاوه بر اینکه به‌زودی به این اعتبارات یک رقم بسیار خوب از محل محرومیت‌زدایی اضافه خواهد شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات