یک عضو جامعه مهندسان مشاور ایران:  نظام مهندسی نظارتی بر کیفیت ساخت و سازها ندارد

یک عضو جامعه مهندسان مشاور ایران: نظام مهندسی نظارتی بر کیفیت ساخت و سازها ندارد

http://www.bananews.ir/یک عضو جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: دوام و عمر ساختمان‌های صنعتی از بناهای سنتی بیشتر است و به طور میانگین بیش از ۱۰۰ سال عمر مفید این ساختمان‌هاست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رضا بهبهانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در فرآیند ساخت ساختمان‌های صنعتی، تمام قطعات مورد نیاز ساختمان در کارخانه تولید و بعد در محل مورد نظر مونتاژ می‌شود.

وی با اشاره به مزایای ساختمان صنعتی افزود: یکی از این مزایا کمبود مزاحمت برای ساختمان مجاور است زیرا تمام قطعات لازم در محل مورد نظر نصب می‌شوند و مصالح ساختمانی در محل باعث مزاحمت در تردد وسایل نقلیه و ترافیک شهری نمی‌شود.

این عضو جامعه مهندسان مشاور در خصوص هزینه‌های تمام شده در ساختمان‌های صنعتی و به صرفه بودن این نوع ساخت‌ها، تصریح کرد: هر چه تعداد مشتریان و داوطلبان این نوع ساخت بیشتر باشد، از آن‌جایی که موجب تقویت کارخانه تولیدکننده می‌شود، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

بهبهانی با بیان این‌که صنعتی‌سازی ساختمان‌ها بر ترافیک شهری هم اثر دارد، افزود: دولت باید یک الزام برای صنعتی‌سازی ساختمان ایجاد کند چون با این کار، روند ساخت هم سریع‌تر می‌شود.

وی در خصوص وجود یک طبقه‌بندی و برنامه‌ریزی خاص برای اقشار مردم با درآمدهای متفاوت، خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران برنامه‌ایی در این خصوص وجود ندارد و بیشتر طبقه‌بندی‌های موجود، اجتماعی است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران با گلایه از نحوه‌ عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور، اظهار کرد: نظام مهندسی در این چند وقت به علت مشکلاتی که با شهرداری‌ها بر سر مسئولیت نظارت بر ساختمان‌ها دارد، کارایی و مسئولیت اصلی خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و به تنها کاری که نمی‌پردازد، کار نظارت بر کیفیت ساخت ساختمان‌هاست.

وی افزود: بعد از تصویب آیین نامه‌ ۲۸۰۰ که در جهت استحکام بخشیدن به بناها تصویب شد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای استحکام بنای ساختمان‌ها در مقابل زلزله، یک سری تمهیدات مثل کلاف‌بندی اسکلت ساختمان به وسیله بتن آرمه و اسکلت فلزی را اجباری کرد و سبب شد که مسکن روستایی از این روش استفاده کنند.

 

 

    نظرات