تأمین آب پایدار جنوب سیستان و بلوچستان جزو اولویت‌های وزارت نیرو است/ چرخ آبادانی جنوب استان روی ریل سرعت

تأمین آب پایدار جنوب سیستان و بلوچستان جزو اولویت‌های وزارت نیرو است/ چرخ آبادانی جنوب استان روی ریل سرعت

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیرضا قاسمی" با اعلام این خبر اظهار کرد: به منظور حفظ منابع آب سطحی و مدیریت تأمین و توزیع آن احداث سدهای پیشین، زیردان، شیرگوآز، کهیر در دستور کار این وزارت‌خانه از دهه هفتاد تاکنون قرار گرفته که سه سد تکمیل و در حال بهره‌برداری و سد کهیر نیز در حال احداث است .
مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای تأمین آب شرب شهرها و روستاهای جنوب استان پس از احداث سدها و در نظرگرفته شدن تخصیص‌های آب شرب، شبکه‌های پایین دست اجرا شده به گونه‌ای که تا اواخر دهه هشتاد تأمین آب شهر چابهار از سد یا بند شیرگواز و خط انتقال به طول 90 کیلومتر صورت می‌گرفته است.
قاسمی افزود: با احداث و تکمیل آب شیرین‌کن در اوایل دهه ۹۰، تأمین آب چابهار به صورت کاملا بهداشتی و مدرن از آب‌شیرین‌کن و سد شیرگواز، تأمین کننده آب بهداشتی روستاهای مسیر خط انتقال شده است .
وی گفت: طی سال‌های ۹۸-۱۴۰۰ تکمیل شبکه‌های پایین دست سد زیردان در دستور کار ویژه قرار گرفت و با توجه به اینکه خیلی از مسیرهای خطوط انتقال طی سال‌های قبل اجرا شده بود، این خطوط تکمیل و تاکنون ۲۷۰ روستا با استفاده توأم از خطوط قدیم و جدید از نعمت آب شرب پایدار که پس از تصفیه وارد خطوط انتقال و شبکه‌ها توزیع می‌شود، بهره‌مند شدند.
قاسمی اضافه کرد: این روستاها در بخش‌‌‌های پلان و پیرسهراب از توابع شهرستان چابهار و تلنگ از توابع شهرستان قصرقند هستند که قبلاً آبرسانی سیار می‌شدند.
مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: به‌منظور بهره‌مند کردن سایر نقاط جمعیتی فاقد آب سطح شهرستان چابهار و دشتیاری طرح‌های مهم و ویژه‌ای که در سال ۹۹ آغاز شد، هدف‌گذاری آن تأمین آب روستاهای فاقد با جمعیت بالا بوده از جمله آبرسانی به روستاهای نوار ساحلی دشتیاری با تأمین آب از آب شیرین‌کن که بیش از ۱۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع را شامل می‌شود و همچنین مجموعه ۲۵ روستایی دلگان‌ها که با اتصال به طرح زیردان از نعمت آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.
قاسمی در ادامه گفت: با سازمان‌دهی طرح‌های آبرسانی در جنوب و ورود خیرین در این حوزه اولویت با روستاهای جنوب به خصوص شهرستان دشتیاری قرار گرفته است و تاکنون ۱۵ روستا در این شهرستان از طریق گروه‌های جهادی آبرسانی شده‌اند .
وی اذعان کرد: با توجه به پایین بودن شاخص بهره‌مندی در حوزه روستاهای بخش مرکزی شهرستان‌های چابهار، اجرای خط انتقال از مجموعه روستایی سد زیردان به این حوزه تحت عنوان اجرای خط انتقال لاتیدان به روستاهای دهستان کمبل سلیمان در سال جاری تأمین اعتبار شده و مناقصه اجرای آن به فراخوان گذاشته شده است. همچنین به منظور تأمین کمبود آب شرب در افق ۱۴۲۵ برای شهر چابهار اجرای خط انتقال از سد زیردان به طول ۸۸ کیلومتر و احداث تصفیه خانه در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.
قاسمی گفت: در سال ۱۴۰۰ با سفر ریاست جمهور به استان، شیرین‌سازی ۵۰ هزار مترمکعب آب شرب در شبانه‌روز به استان ابلاغ شد که در فاز یک مقرر شده ۲۰ هزار مترمکعب شیری‌‌سازی برای جبران کمبود آب شرب شهر چابهار و روستاهای حاشیه شهر انجام شود که در مرحله انجام مطالعات جمعیت‌شناسی و نیاز سنجی است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک انتخاب سرمایه گذار صورت پذیرد.
وی افزود: به منظور تسریع در روند آبرسانی به روستاهای حاشیه شهر از جمله کمپ و رمین انجام عملیات نقشه‌برداری، مطالعات و طراحی شبکه‌های توزیع صورت گرفته که با اضافه شدن ظرفیت تأمین آب از آب‌شیرین‌کن امکان آبرسانی به این روستاها میسر خواهد شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات