افت آب زیرزمینی در 93 درصد از دشت‌های هرمزگان

افت آب زیرزمینی در 93 درصد از دشت‌های هرمزگان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "جمشید عیدانی" اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی و به تبع آن کاهش ورودی مخازن دشت‌های هرمزگان، اغلب دشت‌ها دچار افت سطح آب زیرزمینی شده‌اند.
​وی تصریح کرد: در سال آبی جاری، بارندگی نسبت به دوره بلندمدت اندازه‌گیری، بیش از 83 درصد کاهش داشته و نسبت به سال گذشته کاهش بیش از 90 درصدی ثبت شده است.
عیدانی با بیان اینکه 93 درصد از دشت‌ها دچار افت شده‌اند، عنوان کرد: دشت‌های استان هرمزگان به صورت میانگین دچار افت 63 سانتی‌متری هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، کاهش کیفیت آب زیرزمینی را یکی دیگر از پیامدهای کاهش سطح آب دانست و گفت: باید خود را با ذخایر آبی استان تطبیق دهیم تا بتوانیم با کمترین چالش از این شرایط عبور کنیم.
وی اظهار داشت: بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در سال آبی جاری، در دشت سرزه خارو با بیش از 6 متر ثبت شد؛ در حالی که بیشترین افت سطح آب در سال آبی گذشته، 90 سانتی‌متر در دشت طاشکوئیه بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان اظهار کرد: دشت‌های شمیل، تخت - قلعه‌قاضی، هرنگ – کوخرد و رودان جزو سه آبخوانی هستند که بیشترین افت کیفیت و افزایش شوری را در سال آبی جاری نشان می‌دهند.
عیدانی ضمن تاکید بر لزوم سازگاری با کم آبی، خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از سال 80 تاکنون فقط دو سال از نظر هیدرولوژیکی در وضعیت ترسالی بودیم؛ این امر نشان دهنده اهمیت سازگاری با ذخایر آبی استان است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات