بلندمرتبه‌سازی در بافت فرسوده هم ممنوع است

بلندمرتبه‌سازی در بافت فرسوده هم ممنوع است

http://www.bananews.ir/احتراما به استحضار می‌ رساند پیرو انتشار مطلبی در مورخ ۲۵ /۱۱/ ۹۰ در صفحه ۷ آن روزنامه با عنوان «ضوابط جدید ساخت و ساز در بافت فرسوده» براساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها جوابیه زیر ارسال می‌شود.

خواهشمند است به منظور تنویر افکار عمومی و اطلاع‌رسانی صحیح توضیحات زیر در آن روزنامه درج شود.

مطالب درج شده با عنوان «ضوابط جدید ساخت‌وساز در بافت فرسوده» مغایر با ضوابط طرح جامع مصوب و طرح تفصیلی در حال تصویب می‌باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) براساس بند ۱۱-۶ سند طرح جامع مصوب سال ۱۳۸۶ شهر تهران «تراکم ساختمانی مجاز» حداکثر حجم ساخت‌وساز تا سقف تراکم تعیین شده در طرح تفصیلی تهران از ۸۰ درصد تا ۴۴۰ درصد (به جز در پهنه‌های بلندمرتبه) در پهنه‌های چهارگانه استفاده از اراضی شهر تهران، به تفاوت در هر کاربری و متناسب با مساحت قطعه و عرض معبر است، که به تفکیک هر زیر پهنه طبق نقشه پهنه‌بندی و براساس جداول پیوست ۲ سند جامع مشخص شده است.

ضوابط و مقررات تشویقی مربوط به احیای بافت‌های فرسوده شهری که در اجرای تجمیع قطعات ریزدانه صورت می‌گیرد. براساس بند ۵-۴-۶ سند طرح جامع و در ازای تجمیع هر قطعه زمین ۲۰ درصد به تراکم مجاز ساختمانی افزوده می‌شود به نحوی که مجموع این افزایش تراکم از یک طبقه تجاوز ننماید تراکم تشویقی تعلق خواهد گرفت.

احداث هرگونه ساختمان بلندمرتبه در شهر تهران (از ۱۲ طبقه و بیشتر) مشمول بند ۵-۶ سند طرح جامع بوده و پس از تهیه ضوابط و مقررات آن و تصویب در کمیسیون ماده ۵ می‌بایست به تایید نهایی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران برسد و تا آن زمان احداث هر گونه ساختمان با شرایط فوق در شهر تهران مجاز نمی‌باشد.

در بافت‌های فرسوده شهری نیز امکان احداث ساختمان بلندمرتبه و حداکثر تا ۱۰ طبقه مجاز نبوده و در طرح تفصیلی در حال تصویب نیز چنین موضوعی پیش‌بینی نشده است.

از آنجایی که انعکاس مطالب خلاف واقع در رسانه‌ها و مطبوعات و نقل قول از طرف کسانی که هم اکنون مسوولیتی ندارند موجب برداشت‌های متفاوت مردم می‌شود، تقاضا می‌شود از اطلاع‌رسانی پیش‌ از موعد (قبل از تصویب نهایی طرح تفصیلی شهر تهران) خودداری شود.

توضیح دنیای‌اقتصاد- وزارت‌ راه‌وشهرسازی در هفته‌های اخیر نسبت به برخی گزارش‌ها درباره طرح تفصیلی تهران، به خصوص برنامه‌های شهرداری برای بلندمرتبه‌سازی، واکنش نشان داده و از طریق مصاحبه یا جوابیه تلاش کرده، نظر رسمی دولت درباره تهران را جایگزین آنچه از طرف مسوولان شهری پایتخت اعلام می‌شود، کند.

حساسیت این وزارتخانه نسبت به طرح تفصیلی تهران قابل درک است به خصوص اینکه این طرح بعد از اما و اگرهای فراوان طی یک‌سال اخیر و در حالی که همه منتظر رونمایی طرح در بهار امسال بودند، ناگهان اعلام شد «در متن طرح تفصیلی مغایرت‌هایی با سند بالادستی –طرح جامع تهران- به وجود آمده و تازمانیکه این مغایرت‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رفع نشود، اجازه رونمایی و اجرای طرح تفصیلی داده نخواهد شد.»

اما درباره گزارش اخیر «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «ضوابط جدید ساخت در بافت‌فرسوده» دو نکته قابل ذکر است:

۱- در این گزارش به نقل از معاون سابق سازمان نوسازی که تا همین یک ماه گذشته در این سمت مشغول خدمت بود، عنوان شده که «در صورت تصویب و اجرای طرح تفصیلی امکان ساخت بلندمرتبه‌سازی در بافت‌فرسوده وجود دارد».

بنابراین منظور گزارش صدور مجوز قطعی بلندمرتبه‌سازی نبوده است، بلکه براساس پیشنهادهای درج شده در پیش‌نویش طرح تفصیلی، مطرح شده است آن هم از زبان فردی که به تازگی از مسولیت نوسازی بافت‌فرسوده کنار رفته است.

۲- براساس پیش‌نویس طرح تفصیلی تهران که نسخه‌ای از آن در اختیار «دنیای‌اقتصاد» نیز قرار دارد، در پهنه مسکونی حداکثر تراکم ۳۱۵ درصد در قالب ۹طبقه، پیش‌بینی شده است که دنیای‌اقتصاد با استناد به این عدد و استناد به اینکه بافت‌فرسوده بخشی از پهنه مسکونی تهران محسوب می‌شود و همچنین استناد به اینکه در بافت‌فرسوده یک طبقه نیز تشویقی داده می‌شود، از امکان ساخت ۱۰طبقه در بافت‌فرسوده خبر داده بود.

۳- بدیهی است در مسیر تصویب نهایی طرح تفصیلی، احتمال حذف، تغییر یا اصلاح پیش‌نویس طرح وجود دارد و دنیای‌اقتصاد نیز به همین خاطر در گزارش خود از واژگان «امکان» و «پیش‌بینی» استفاده کرده است.

 

    نظرات