دکتر حسن اکبری در نخستین نشست خبری با رسانه‌ها:خطر تغییر اقلیم در کمین مناطق حفاظت‌شده است

دکتر حسن اکبری در نخستین نشست خبری با رسانه‌ها:خطر تغییر اقلیم در کمین مناطق حفاظت‌شده است

دکتر حسن اکبری در نخستین نشست خبری با رسانه‌ها: خطر تغییر اقلیم در کمین مناطق حفاظت‌شده است سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌های این معاونت برای افزایش سطح مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست را تشریح کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در اولین نشست خبری خود با تشریح چالش‌های کلان محیط‌زیست در حوزه محیط طبیعی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ گفت.
منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی و ذخایر طبیعی و هم‌چنین بالی، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق نیز در این نشست حضور داشتند و به فراخور به سؤالات تخصصی خبرنگاران پاسخ دادند.
وی در شروع صحبت های خود اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش محیط‌زیست، تغییر اقلیم است که مرگ خاموش طبیعت است و حتماً در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود زیرا زمین به‌شدت گرم و بارندگی‌ها کم می‌شود که بر این اساس بخش‌های زیادی از مناطق بیابانی شاهد از بین رفتن محیط‌زیست خواهند شد و درنهایت شاهد مهاجرت در عرصه‌های طبیعی خواهیم بود و در آینده احتمالاً بخش‌هایی از زیستگاه‌ها را از دست می‌دهیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: بنابراین در مورد تغییر اقلیم نیاز به سناریوهایی داریم که در آینده با تغییر اقلیم چه‌کارهایی را انجام دهیم زیرا تنوع زیستی در حال آسیب است.
اکبری در ادامه تخریب زیستگاه‌ها و تغییر کاربری‌ها در مناطق حفاظت‌شده، شکار غیرمجاز و هم‌چنین بیماری‌های واگیردار حیات‌وحش را از دیگر چالش‌های اساسی این حوزه عنوان کرد و اولویت‌های سازمان برای مدیریت این چالش‌ها را مطرح کرد.
وی وجود زیستگاه‌ها و مناطق دارای حیات‌وحش و تنوع زیستی خاص در مناطق آزاد کشور را به‌عنوان چالشی برای سازمان عنوان کرد و گفت: با حمایت‌های قانونی و همکاری مجلس و دولت، این بستر فراهم شود تا قانونی برای جلوگیری از فرسایش زیستی کشور تدوین شود تا بر مناطق حفاظت‌شده تحت کنترل نظارت بیشتری صورت گیرد.
دستگاه‌ها مسئولیت‌پذیر باشند
اکبری استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها به‌خصوص وزارت صمت و سازمان جنگل‌ها در مدیریت این فرسایش و جلوگیری از آسیب رسیدن به تنوع و ذخیره زیستی کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: دستگاه‌هایی که با اقدامات خود به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند باید درصدد جبران این خسارت‌ها گام بردارند و این میسر نمی‌شود مگر با حمایت قانون.

وی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره برنامه معاونت محیط‌زیست طبیعی برای افزایش مساحت عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست در دوره جدید، گفت: اکنون 309 عنوان منطقه حفاظت‌شده در کشور داریم که 11.6 درصد از خاک کشور تحت حفاظت قرار دارد که این میزان 30 درصد تنوع زیستی را پوشش می‌دهد. آیا در مقابل 70 درصد باقی‌مانده نباید تکلیفی داشته باشیم. سالانه بیش از 80 هزار موجود زنده در جاده‌های کشور زیر چرخ ماشین‌ها له می‌شوند که عدد بالایی است اما آیا بستر لازم را برای جلوگیری از این موضوع داریم؟
باید قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی را به سرانجام برسانیم
معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه مناطق تحت مدیریت باید افزایش یابد، گفت: برنامه ما افزایش مناطق تحت مدیریت است و البته برای افزایش انتظار زیادی نداریم زیرا با مخالفت دستگاه‌ها مواجه می‌شویم و باید تلاش کنیم قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی را به سرانجام برسانیم. در مناطق آزاد خارج از مناطق چهارگانه ابزار قانونی نداریم اگر تخلف شکار اتفاق بیفتد و گزارش شود، با آن برخورد می‌شود وگرنه هجمه‌ای که از ابعاد مختلف به زیستگاه‌ها وارد می‌شود آن‌چنان ورود نداریم.

وی خاطرنشان کرد:‌ بخش‌هایی از زیستگاه‌های بکر که ضعیف هستند در دو یا سه دهه آینده ممکن است ویژگی‌ها را از دست بدهند. تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می‌شود با موافقت وزارت صمت و وزارت راه و سازمان جنگل‌ها مناطق تحت پوشش را افزایش دهیم.
در ادامه این نشست خبرنگاران پرسش‌های خود از معاون محیط‌زیست طبیعی را مطرح کردند...

این خبر تکمیل می‌شود...
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات