اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی یکی از ضرورت‌های رسیدن به توسعه فرهنگ محیط‌زیستی

اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی یکی از ضرورت‌های رسیدن به توسعه فرهنگ محیط‌زیستی

کتاب یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی برای بهبود دانش و نگرش بشر و استفاده از تجربیات موفق جوامع مختلف به شمار می‌رود و سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌کوشد تا با بهره‌گیری از آن، فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست را در جامعه نهادینه کند.
به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست، آرش یوسفی رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان ضمن تبریک آغاز هفته کتاب‌خوانی، کتاب را یکی از ابزارهای رشد فکری و پیشرفت فردی و اجتماعی برشمرد و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی را لازمه ارتقای توسعه فرهنگی کشور دانست.

وی کتاب خواندن در طبیعت را یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس و شادابی روح و روان دانست و گفت: در زندگی شهری امروز که با استرس و تنش زیادی همراه است، به‌طور حتم کتاب‌خوانی می‌تواند علاوه برافزایش دانسته‌ها، به‌سلامت روح و روان نیز کمک بسزایی کند.

یوسفی با اشاره به این جمله معروف که «ملتی که کتاب نمی‌خواند باید تمام تاریخ را تجربه کند»، افزود: اغلب بحران‌های محیط‌زیستی و پیامدهای سوء آن، ناشی از عدم مطالعه و بهره‌برداری از تجارب کشورهای موفق بوده و بامطالعه تجربه دیگر کشورهای پیشرو، دیگر نیاز نیست تمام بحران‌هایی که با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند را تکرار کنیم و این از موهبت‌های نگارش کتاب و مطالعه است.

رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان تولید محتواهای علمی را یکی از وظایف اصلی این مرکز دانست و افزود: امروز محیط‌زیست و مخاطبان مختلف آن در جامعه، نیازمند دانش روز دنیا هستند و مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان خود را موظف به تهیه و انتشار مطالب آموزشی برای گروه‌های مختلف جامعه می‌داند.

وی با اشاره به تولید مجموعه بسته سواد محیط زیستی ویژه آموزشگران و تسهیلگران از سال گذشته، گفت: طی دو سال، هفت عنوان کتاب از این مجموعه شامل: تنوع زیستی، مناطق خشک، مناطق کوهستانی، مناطق جنگلی، تغییر اقلیم و برمگردی تولید و منتشر شد که در حال حاضر نسخه الکترونیک آن از پورتال مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان قابل‌دسترس برای عموم است.

یوسفی، محیط‌بانان را یکی از مهم‌ترین مخاطبان اثرگذار اجتماعی موردتوجه سازمان قلمداد کرد و افزود: بسته آموزشی 28 جلدی راهنمای محیط‌بان، مجموعه کتاب‌هایی است که طی مدت دو سال در این مرکز تهیه و تولید شد و در سال جاری با همکاری ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استانی در اختیار تمامی محیط‌بانان کشور قرار گرفت و در نظر داریم تا با افزودن به موضوعات آن، دانش محیط‌بانان را برای مواجهه با مأموریت‌های شغلی به‌روزرسانی کنیم.

یوسفی افزود: هفته کتاب‌خوانی فرصت مغتنمی است تا 5 عنوان کتاب جدید دیگر که دو عنوان آن از مجموعه بسته سواد محیط زیستی و سه عنوان دیگر از مجموعه شیوه‌نامه‌های محیط‌زیستی است رونمایی شود.

وی در پایان گفت: یکی از اهداف آموزشی این سازمان، تولید و نشر کتاب‌ها به‌صورت نسخه الکترونیک است که علاوه بر دسترسی آسان و رایگان مخاطبان به این محتواها، با حذف استفاده از کاغذ، به حفظ محیط‌زیست کمک بیشتری می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات