برگزاری وبینار آموزشی میثاق با تالاب گاوخونی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

برگزاری وبینار آموزشی میثاق با تالاب گاوخونی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

وبینار میثاق با تالاب گاوخونی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برای دبیران و سرگروه های درس انسان و محیط زیست و زمین شناسی برگزار شد.

به گزارش«پارما»، وبینار میثاق با تالاب گاوخونی با تدریس دکتر احمد جلالیان دانش آموخته دکترای تخصصی علوم خاک و خاکشناسی محیط زیست و استاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و دکتر محمد نعمتی دانش آموخته دکترای تخصصی آلودگی محیط زیست و عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

پدیده گرد و غبار در منطقه اصفهان، اثر و پیامدهای بهداشتی، زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی گرد و غبار و نیز اثر آن بر کیفیت خاک و محصولات کشاورزی، منشأ گرد و غبار در اصفهان، فلزات سنگین، موقعیت، مشخصات و اهمیت تالاب گاوخونی، روز جهانی تالاب ها، کنوانسیون رامسر، تعریف تالاب، فلسفه تالاب ها، کارکردها و خدمات اکوسیستمی تالابی، عوامل تهدید کننده تالاب ها و مطالعات و تحقیقات انجام شده در این خصوص؛ از رئوس مطالب تدریس شده در این دوره آموزشی بود.

در آغاز این برنامه پس از ارائه مقدماتی توسط فیروزه سعادتی رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی در رابطه با هدف از برگزاری این وبینار، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت؛ درس انسان و محیط زیست درس نمره ای نبوده بلکه درس زندگی است و دبیران ضمن استفاده از مطالب ارائه شده، دانش آموزان خود را که در آینده تصمیم سازان و تصمیم گیران جامعه خواهند بود پُربار و با انگیزه می نمایند.

دکتر ایرج حشمتی به ذکر توضیحاتی در خصوص اهمیت تالاب گاوخونی به عنوان یک تالاب بین المللی پرداخت و اظهار داشت؛ امروز شاهد مسائلی از قبیل مطالبات کشاورزان شرق و غرب، پدیده های فرونشست و ریزگرد هستیم که اصفهان را در معرض معضلات بسیار زیادی قرار داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود؛ ندادن حقابه تالاب گاوخونی در دو دهه گذشته باعث شده که بخش بسیار زیادی از این مشکلات شکل گرفته و سطح سفره های آب های زیرزمینی کاهش پیدا کند و سبب گردیده کشاورزان از چاه های عمیق تر استفاده کرده که این مسئله پدیده فرونشست را به دنبال داشته است.

حشمتی گفت؛ بخش زیادی از مسائل اجتماعی زیست محیطی امروز به دلیل عدم تأمین حقابه تالاب گاوخونی است و این در حالی است که طبق مصوبات ملی مرتبط اولویت تخصیص آب بعد از شُرب، محیط زیست بوده و حقابه های کشاورزی، صنعت و سایر نیازهای زیستی مرتبط با آب، بعد از حقابه تالاب گاوخونی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان داشت؛ توسعه ناپایداری که در دو دهه گذشته در استان اصفهان شکل گرفته باعث شده که امروز دچار چنین آسیب هایی شویم و دل نگرانی هایی وجود دارد که می تواند بر حقوق نسل های بعد تأثیر گذارد. وی افزود؛ روحیه مطالبه گری باید در فرزندان ما شکل بگیرد و اهمیت تالاب گاوخونی باید در وجود تک تک آحاد مردم در استان اصفهان متبلور شود.

در پایان دکتر حشمتی گفت؛ وسعت تالاب گاوخونی 47 هزار هکتار است و ارزش اقتصادی یک هکتار تالاب در محاسبات جهانی بین 8 هزار تا 21 هزار دلار است و با در نظر گرفتن وسعت گاوخونی در می یابیم چه خدمات اکوسیستمی را از این تالاب از دست می دهیم و پدیده ریزگرد در صورتی که تالاب گاوخونی به یک کانون ریزگرد تبدیل شود تا چه اندازه می تواند اصفهان را تهدید کند.

در این برنامه که 100 نفر به صورت برخط حضور داشتند، کلیپی با عنوان «هم پیمان با تالاب گاوخونی» نیز پخش شد. لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات