دومین همایش سراسری GIS در صنعت آب و برق برگزار شد

دومین همایش سراسری GIS در صنعت آب و برق برگزار شد

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "آزرم دهستاني منفرد"، مديركل دفتر فناوري اطلاعات و آمار وزارت نیرو در این همایش با اشاره به پتانسیل و پیشرفت این وزارتخانه در زمینه اطلاعات مکانی اظهار کرد: گستردگی و پراکندگی زیرساخت‌های صنعت آب و برق و ارائه خدمات این صنعت به وسعت کشور نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت و توسعه شبکه متناسب با رشد تقاضا است.
وی اضافه کرد: بدین منظور نیازمند سیستم‌های اطلاعاتی مناسب و کارآمدی هستیم که علاوه بر اطلاعات توصیفی مجهز به داده‌های مکانی باشد. در اغلب کارهای مهندسی و فرآیندهای طراحی، بهره‌برداری و پشتیبانی خدمات صنعت آب و برق علاوه بر داده‌های توصیفی عارضه، موقعیت قرارگیری عارضه نیز اهمیت دارد.
مديركل دفتر فناوري اطلاعات و آمار وزارت نیرو  خاطرنشان کرد: با داشتن اطلاعات مکانی مشترکان آب و برق و اطلاعات مکانی تاسیسات آب و برق امکان خدمات‌رسانی موثر به مشترکان نظیر مدیریت حوادث فراهم می‌شود، لذا سیستم‌های اطلاعاتی جدید باید مجهز به فناوری اطلاعات مکانی شوند تا در فرآیندهای طراحی، اجرا، بهره‌برداری، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های راهبردی، مدیریتی و عملیاتی به‌کار گرفته شوند.
وی در پایان گفت: فناوری اطلاعات مکانی با کلیه فرآیندهای کسب و کار ما در صنعت آب و برق در هم آمیخته و توجه به این فناوری یک ضرورت و الزام اساسی است که باید به همه جوانب آن از تعیین استانداردها، دستورالعمل‌ها، ابزار و سامانه‌ها و بسترهای تبادل‌های مکانی تا موضوعات مرتبط با امنیت بپردازیم.

رونمایی از سامانه ژئوپرتال وزارت نیرو
در این همایش که به همت دفتر فن‌آوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و آمار برگزار شد، از سامانه ژئوپرتال وزارت نیرو و نسخه بروزرسانی شده‌ نظام‌نامه اطلاعات مکانی و تدوین اسناد راهبردی رونمایی شد.
وزارت نیرو به عنوان دستگاه حاکمیتی جهت راهبری و برنامه‌ریزی کلان سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری نیازمند سامانه‌ اطلاعات مکانی زیرساخت‌ها، تاسیسات صنعت آب و برق و مشترکان است تا به کمک نتایج حاصل از تحلیل این داده‌ها نسبت به تدوین یا به روزرسانی سیاست گذاری‌ها و دستورالعمل‌ها اقدام نماید.
همچنین این سامانه به‌منظور تامین اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری و مدیریت راهبردی کلان نظیر تعیین پتانسیل مکانی مناسب برای سرمایه گذاری اقتصادی، تامین نیازهای اطلاعات، زیرساخت‌های صنعت آب و برق و سایر دستگاه‌ها برای مدیریت بحران، تبادل اطلاعات با ژئوپرتال ملی کشور و نیازمندی به اطلاعات بی‌شمار صنعت آب و برق راه‌اندازی شده است.

رونمایی از نسخه جدید نظامنامه اطلاعات مکانی و تدوین اسناد راهبردی
نسخه بروزرسانی نظامنامه اطلاعات مکانی و تدوین اسناد راهبردی شامل برنامه‌های راهبردی کلان، خط‌مشی‌های امنیتی و فنی، سند نیازمندی‌های استانداردهای فنی پرتال‌های مکانی، سرویس‌های تبادل اطلاعات مکانی، دستورالعمل تهیه و تولید اطلاعاتی یکپارچه و دستورالعمل ارزیابی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی است. این اسناد به صورت یک مجموعه یکپارچه در قالب کتاب "مجموعه فناوری‌های اطلاعات مکانی وزارت نیرو" همزمان با روز جهانی GIS به همت و تلاش یک سال و نیم کارگروه اطلاعات مکانی منتشر و ابلاغ شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات