اجرای طرح جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی در ۳ شهر استان گیلان

اجرای طرح جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی در ۳ شهر استان گیلان

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سیدمحسن حسینی" در این رابطه اظهار کرد: بر اساس پایش‌های انجام گرفته و نتایج آزمایشات موجود، میزان و ماهیت آلودگی رودخانه‌ها و مجاری آب‌های سطحی که از  هفت شهر رشت، بندر انزلی، صومعه سرا، فومن، ماسال، شفت و خمام عبور می‌کنند و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق تخلیه‌ی فاضلاب‌های صنعتی مراکز و شهرک‌های صنعتی، شیرابه‌ی مراکز دپوی پسماندهای شهری، فاضلاب‌های بیمارستانی، زهاب‌های مزارع کشاورزی حاوی آلاینده‌های ناشی از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و تخلیه‌ی شبکه‌های درهم سنتی در مناطق فاقد تاسیسات فاضلاب بهداشتی وارد تالاب بین المللی بندرانزلی می‌شوند، قابل مقایسه با فاضلاب منازل نیست.
وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از شروع تاسیس، در راستای عمل به تعهدات و وظایف خود، مطالعات طرح‌های ایجاد تاسیسات فاضلاب را در دستور کار دارد و تاکنون موفق شده تا در 11 شهر از شهرهای استان شامل شهرهای رشت، بندر انزلی، فومن، صومعه سرا، تالش، آستارا، رودسر، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل و آستانه اشرفیه، کد اجرایی برای طرح‌های ایجاد تاسیسات فاضلاب اخذ کند و تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی را در این مناطق، به تناسب اعتبارات تخصیص داده شده اجرا نماید که از این شهرها، شهرهای رشت، بندرانزلی و صومعه سرا در حوضه‌ی آبریز تالاب بین المللی بندر انزلی قرار دارند.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای حفاظت از محیط زیست و ارتقا بهداشت عمومی مردم استان، این شرکت اخذ کد اجرایی برای طرح‌های ایجاد تاسیسات فاضلاب در سایر شهرهای استان را نیز در دستور کار خود دارد.
مدیرعامل آبفای گیلان تاکید کرد: پس از یکپارچه سازی دو شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری، مسئولیت جمع آوری و تصفیه فاضلاب مناطق روستایی نیز بر عهده‌ شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته و در سنوات گذشته نیز توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی سابق، پروژه‌های اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در حوزه‌ی تالاب بین المللی بندرانزلی و روستاهای مبارک آباد، روستای امامزاده ابراهیم شفت، مسکن مهر فومن واقع در دوستای کرد محله و پلنگ پشت شفت، به تناسب اعتبارات تخصیص داده شده، اجرا شده است.
حسینی گفت: اجرای طرح تاسیسات دفع بهداشتی فاضلاب پنج روستای استان گیلان شامل امام زاده هاشم رشت، لیجارکی انزلی، قاسم آباد رودسر، نوخاله صومعه سرا و کیسم آستانه از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی در دستور کار است که از میان این روستاها، روستاهای امام زاده هاشم رشت، لیجارکی انزلی و نوخاله صومعه سرا، در حوضه‌ی آبریز تالاب بندرانزلی قرار دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در مورد اقدامات انجام شده در بخش جمع آوری و تصفیه فاضلاب رشت نیز گفت: تاکنون تصفیه خانه‌ای به ظرفیت 63 هزار متر مکعب در شبانه روز در منطقه فخب احداث شده و در راستای آن، سه واحد تلمبه خانه اصلی نیز مهیا شده است که در مدار بهره برداری قرار دارند.
وی افزود: 445 کیلومتر خطوط اصلی و فرعی فاضلاب برای انتقال فاضلاب به این تصفیه خانه اجراشده و 5 هزار و 172 فقره انشعاب بهداشتی نیز نصب شده که باید به این اقدامات، احداث و استقرار پکیج‌های تصفیه فاضلاب به ظرفیت 1800 متر مکعب در شبانه روز به صورت جداگانه مختص مسکن مهر رشت و احداث تصفیه خانه فاضلاب برای این مجموعه بزرگ را که پیشرفت فیزیکی آن 65 درصد است، اضافه کرد.
وی در مورد شهر بندرانزلی هم گفت: یک واحد تصفیه خانه به ظرفیت 20 هزارمتر مکعب در شبانه روز در منطقه غربی بندر انزلی احداث شده است که یک واحد ایستگاه پمپاژ در منطقه غربی برای آن اجرا شده و حدود 200 کیلومتر لوله گذاری در منطقه غربی و شرقی اجرا شده که احداث تصفیه خانه شرقی بندرانزلی نیز با پیشرفت فیزیکی 85 درصد در حال انجام است.
وی ادامه داد: در صومعه سرا هم حدود 18 کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب اجرا و یک باب پکیج تصفیه فاضلاب به ظرفیت 200 متر مکعب در شبانه روز احداث شده و عملیات اجرایی تصفیه خانه شهر صومعه سرا به ظرفیت 6350 متر مکعب در شبانه روز نیز آغاز شده است.
وی هم‌چنین در مورد شهر فومن هم به اجرای 8 کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب و خرید 7 هکتار زمین جهت احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر فومن اشاره کرد.
مدیرعامل آبفای گیلان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب در این شهرها و روستاها براساس فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه کشور و قیمت‌های روز را برابر 92 هزار و 673 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار، شرکت آب و فاضلاب استان گیلان قادر است طی مدت 5 سال کلیه طرح‌های ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای حاشیه تالاب را به اجرا برساند.
حسینی در پایان با اشاره به مطالعات ایجاد تاسیسات فاضلاب در بندرکیاشهر با استفاده از اعتبارات استانی، گفت: به منظور کاهش ورود فاضلاب به تالاب بوجاق، پس از تکمیل مطالعات به سرعت، جهت اخذ کد اجرایی برای طرح‌های ایجاد تاسیسات فاضلاب این شهر نیز اقدام خواهد شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات