اولویت به صفر رساندن افت آبخوان‌ها در استان یزد

اولویت به صفر رساندن افت آبخوان‌ها در استان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمدمهدی جوادیان زاده" در جلسه رویداد آبی اردکان که با حضور فرماندار، مدیران حوزه آب و جمعی از کشاورزان شهرستان برگزار شد، ضمن شنیدن مشکلات کشاورزان شهرستان و با بیان اینکه تنش آبی سراسر کشور را فراگرفته و مشکلات باید سراسری حل شود، به برنامه سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: در این برنامه برای رفع نگرانی کشاورزان، بحث حفاظت از آب‌های زیرزمینی، حفظ سطح زیرکشت موجود و به صفر رساندن افت آب‌های زیرزمینی در اولویت قرار گرفته است.
وی با اشاره به شوری و کمبود آب شهرستان اردکان و نیاز گیاهان به یک دوره آبشویی و نگرانی کشاورزان، اظهار امیدواری کرد: با تشکیل یک تیم کارشناسی با محوریت فرماندار اردکان، جهاد کشاورزی، نماینده کشاورزان و نماینده‌ای از شرکت آب منطقه‌ای یزد جهت برآورد نیاز واقعی گیاه و بازنگری پروانه چاه‌های کشاورزی در کمیسیون رسیدگی به آب‌های زیرزمینی، این نگرانی‌ها مرتفع شود.
جوادیان زاده همچنین با اشاره به نصب 94 درصدی کنتور هوشمند چاه‌های کشاورزی استان به نصب صدرصدی کنتورها تا پایان سال جاری تاکید کرد.
فرماندار اردکان نیز در این نشست با قدردانی از مدیران حوزه آب که تمام مساعدت خود را در مدیریت و تامین آب شرب و کشاورزی استان به کار می‌برند با تاکید بر کاهش شدید منابع زیر‌زمینی از متوسط افت سالیانه ۴۴ سانتی متری آب در دشت ممنوعه یزد-اردکان خبر داد.
"مصطفی پوردهقان" با بیان اینکه مشکلات تأمین آب در اکثر نقاط کشور وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به نصب کنتورهای هوشمند توسط آب منطقه‌ای مشکل خاموشی چاه‌های کشاورزی مرتفع شده، اما نیاز به تأمین آب به منظور حفظ سطح زیر کشت موجود،‏‌ تاب آوری درختان و رهاشدگی باغات باید به صورت جدی مد‌نظر قرار گیرد.
در این جلسه رییس اداره منابع آب شهرستان اردکان نیز گزارشی از اقدامات این اداره در سال جاری ارائه  و از نصب 65 درصدی کنتورهوشمند چاه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در این شهرستان خبر داد.
در راستای این رویداد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با امام جمعه اردکان، دیدار و بر تعامل و همکاری دوطرف تاکید کرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات