برنامه‌ریزی برای ايجاد 10 هزار مگاوات ظرفيت بار قابل مديريت/ افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در 4 سال آینده

برنامه‌ریزی برای ايجاد 10 هزار مگاوات ظرفيت بار قابل مديريت/ افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در 4 سال آینده

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، وزارت نیرو به‌منظور عملیاتی‌کردن برنامه محرابیان وزیر نیرو از ابتدای دولت سیزدهم با بررسی چالش‌ها و آسیب‌شناسی دقیق، فعالیت گسترده‌ای در صنعت آب و برق انجام داده و توانسته با اقدامات جدی خود در این حوزه، عملکرد مناسبی را در 100 روز اول فعالیت دولت به ثبت برساند.

برنامه‌های مدیریت مصرف برق
صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق همواره یکی از موضوعاتی جدی و اساسی است که از چندین سال قبل مورد توجه بوده اما با استقرار دولت سیزدهم این مبحث مورد تاکید قرار گرفت، به‌طوری‌که اقدامات جدیدی در این زمینه آغاز شد.
تدوين بسته بهينه‌سازي مصرف انرژي بر مبناي برنامه‌ريزي جدي براي شناسايي و برخورد با ماينرهاي غيرمجاز توليد رمزارزها، اصلاح الگوي مصرف برق در بخش خانگي، برنامه‌ريزي براي دادن پاداش به مشتركاني كه مصرف خود را كاهش مي‌دهند، برنامه‌ريزي براي نصب كنتورهاي هوشمند برق و جايگزيني با كنتورهاي موجود و تجهيز چاه‌هاي آب كشاورزي و مشتركان ديماندي و اجراي سامانه پايش مديريت مصرف خانگي براي ايجاد ظرفيت بالغ بر 10 هزار مگاوات بار قابل مديريت از جمله این اقدامات است.
برنامه‌ کوتاه و میان مدت صنعت برق برای سال‌های آتي نیز شامل تداوم احکام قانوني مورد نياز از جمله بند (د) تبصره 15 در قوانين بودجه ساليانه، ارائه تسهيلات ارزان قيمت به شرکت‌هاي دانش بنيان فعال در زمينه توليد کنتورهاي فهام و تجهيزات بهينه‌سازي مصرف، همکاري وزارت صمت براي رفع موانع تولید کنتورهاي فهام و تجهيزات بهينه سازي مصرف از جمله تأمین منابع ارزی و مواد اولیه موردنیاز و استفاده از ظرفیت تهاتر فروش نفت خام و ميعانات گازي صادراتي است.

افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در 4 سال آینده
در این زمینه ظرفیت نصب شده فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر 931 مگاوات بوده که وزارت نیرو با توجه به برنامه ارائه شده وزیر نیرو تکلیف سنجیده‌ای برای خود آماده کرده و آن هم افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر ظرف چهار سال آینده است.
بر این اساس، سازمان ساتبا فراخوان احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير را از محل ظرفيت ماده 12 قانون رفع موانع توليد منتشر کرده که طبق آن 31 شركت براي ايجاد نيروگاه‌هاي جديد با ظرفيت 44 هزار و 366 مگاوات اعلام آمادگي کرده‌اند.
از جمله برنامه‌های وزارت نیرو برای برون رفت از شرایط فعلی این موضوع در قسمت کوتاه‌مدت و میان‌مدت شامل انتشار اوراق اسلامی، تخصيص گواهي صرفه‌جویی سوخت و تهاتر مطالبات توليدکنندگان غيردولتي برق است.
برق به‌عنوان یک کالای راهبردی بوده و یکی از زیرساخت‌های مهم و ضروری کشور محسوب می‌شود. فرآیند تولید، توزیع و مصرف این کالا از حساسیت‌های مختلفی برخوردار است. در دولت قبل صنعت برق کشور درگیر چالش‌های سخت و نفس‌گیر زیادی شد اما از بدو ورود دولت سیزدهم و انجام بررسی و آسیب‌شناسی‌های لازم برنامه‌های کوتاه و میان‌مدتی برای این صنعت تدوین شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات