انسداد ۱۴۴ حلقه چاه عمیق غیرمجاز در ‏دشت مشهد تا پایان سال جاری

انسداد ۱۴۴ حلقه چاه عمیق غیرمجاز در ‏دشت مشهد تا پایان سال جاری

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد علایی" در جلسه کمیته منابع و مصارف مشهد دشت پایدار با اشاره به اینکه مشهد ظرفیت جمعیت ۵ الی ۶ میلیونی را ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی استان (در سال آبی جاری) و تاکید کارگروه سازگاری با کم آبی استان مبنی بر کاهش کاشت محصول به کشاورزان، دولت در این زمینه می‌تواند به جبران خسارت کشاورزان کمک کند .
علایی با بیان اینکه انتقال آب از کوه های هزارمسجد کمبود آب و فشار بر آبخوان غرب مشهد را کمتر می‌کند، ادامه داد: آخرین طرحی که در مورد انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد تصویب شده، آب در ۴ کیلومتری مرز حرکت می‌کند یعنی پس از تحویل حقابه کشاورزان منطقه و کشور همسایه مازاد آب به مشهد منتقل خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه حساسیت شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در مورد مطالعات زیست محیطی پروژه انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد بسیار بالا است، گفت: آبی که از مرزمنتقل شود هیچ مشکلی برای کشاورز ندارد زیرا در فصل پرآب از آخر آذر تا شروع فصل آبیاری ( اول اردیبهشت) این حقابه منتقل خواهد شد .

تا پایان سال جاری هیچ چاه غیرمجاز عمیقی با عمق بیش از ۵۰ متر در استان نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: امیدوارم تاپایان سال جزو اولین استان‌هایی باشیم که اعلام کنیم چاه غیرمجاز با عمق بیشتر از ۵۰ متر در استان وجود ندارد. ۱۴۴ حلقه چاه غیر مجاز عمیق با عمق بیش از ۵۰ متر در مشهد با حجم برداشت ۴۴ میلیون متر مکعب است که باید تا پایان سال صفر شود .
وی با بیان اینکه در کتابچه مشهد دشت پایدار تمام گزینه‌هایی که مشهد به پایداری می‌رسد آمده است و از شرکت آب و فاضلاب مشهد و استان برنامه برای کاهش مصرف درخواست کردیم، گفت: در سال ۱۳۳۵ جمعیت مشهد ۱۴ درصد جمعیت استان بوده است اما در سال ۱۴۰۰ جمعیت مشهد ۵۲ درصد جمعیت استان شده است که متاسفانه این جمعیت به زودی به ۷۰ درصد خواهد رسید .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه اضافه برداشت‌ها در دشت مشهد باعث شور شدن آب با رشد بالایی شده افزود: تنها راه برون رفت از این موضوع اصلاح الگوی مصرف و تغییر نگاه در شیوه مدیریتی بخش آب و افزایش سطح مشارکت خود بهره برداران است .
وی با اشاره به فرونشست زمین در دشت مشهد افزود: افزایش برداشت بیش از حد از آبخوان‌ها باعث فرونشست زمین در اکثر دشت‌های استان شده که زنگ خطر بزرگی در استان به صدا درآورده است که این امر باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به زیرساخت‌ها خواهد زد.
علایی تصریح کرد: اگر آبیاری چاه‌های کشاورزی در دشت مشهد برای پایداری دشت مدرن شود و دولت به طور کامل هزینه را تقبل کند، مبلغی حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد؛ البته با وجود دو شرط که اقتصاد آسیب نبیند و سطح زیر کشت کاهش نیابد .
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات