ساخت یاتاقانهای توربین گاز در نیروگاه بندرعباس
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "حسین سلیمی"، توربینهای گازی و بخار را از مهمترین تجهیزات اساسی در صنعت تولید برق دانست و گفت: به همت متخصصان این نیروگاه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 1400 قطعه کوچک و بزرگ نیروگاهی ساخته شده و ساخت این یاتاقانها توسط متخصصان این نیروگاه نسبت به نمونه خارجی 70 درصد صرفهجویی ارزی داشته است.
وی افزود: یاتاقانهای توربین غالبا در شرایط سرویس تحت نیروهای بالا، سرعتهای زیاد و دماهای بالا مخصوصا برای افزایش ظرفیت و راندمان مورد ارزیابی قرار میگیرند. یاتاقان وسیلهای است که اجازهٔ حرکت نسبیِ مشخصی را بین دو یا بیشتر از دو قطعه میدهد که بهطور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطی است. یاتاقانها را میتوان به صورت گستردهای بر طبق حرکتی که مجازند داشته باشند یا بر اساس اصول کاریشان و همچنین جهت بارهای اعمالی که میتوانند تحمل کنند، طبقهبندی کرد.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در ادامه عنوان کرد: یاتاقانهای گاید وظیفه نگهداری شفت، هدایت محور اصلی حین چرخش و تحمل بارهای شعاعی را دارد. یاتاقانهای توربینهای هیدرولیکی با پوشش بابیت جهت کاربرد در شرایط عملکردی سرعتهای پایین و نیروهای تراست بالا طراحی میشوند.
سلیمی افزود: از جمله عوامل مهم و محتمل که بر عملکرد یاتاقان تاثیر بسزایی دارند میتوان به دمای روغن تغذیه، فشار روغن، لقی شعاعی، موازنه وزنی توربین، دور و سایر تنظیمات دیگر روتور و کنترل دما، اشاره کرد که عدم رعایت بعضی از نکات فنی در هنگام طراحی و ساخت، میتواند بالقوه امکان آسیب به یاتاقان را افزایش دهد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرووی افزود: یاتاقانهای توربین غالبا در شرایط سرویس تحت نیروهای بالا، سرعتهای زیاد و دماهای بالا مخصوصا برای افزایش ظرفیت و راندمان مورد ارزیابی قرار میگیرند. یاتاقان وسیلهای است که اجازهٔ حرکت نسبیِ مشخصی را بین دو یا بیشتر از دو قطعه میدهد که بهطور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطی است. یاتاقانها را میتوان به صورت گستردهای بر طبق حرکتی که مجازند داشته باشند یا بر اساس اصول کاریشان و همچنین جهت بارهای اعمالی که میتوانند تحمل کنند، طبقهبندی کرد.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در ادامه عنوان کرد: یاتاقانهای گاید وظیفه نگهداری شفت، هدایت محور اصلی حین چرخش و تحمل بارهای شعاعی را دارد. یاتاقانهای توربینهای هیدرولیکی با پوشش بابیت جهت کاربرد در شرایط عملکردی سرعتهای پایین و نیروهای تراست بالا طراحی میشوند.
سلیمی افزود: از جمله عوامل مهم و محتمل که بر عملکرد یاتاقان تاثیر بسزایی دارند میتوان به دمای روغن تغذیه، فشار روغن، لقی شعاعی، موازنه وزنی توربین، دور و سایر تنظیمات دیگر روتور و کنترل دما، اشاره کرد که عدم رعایت بعضی از نکات فنی در هنگام طراحی و ساخت، میتواند بالقوه امکان آسیب به یاتاقان را افزایش دهد.
نظرات