دریچه تحتانی سدهای استقلال و شمیل نیان برای مدیریت سیلاب احتمالی گشوده شد

دریچه تحتانی سدهای استقلال و شمیل نیان برای مدیریت سیلاب احتمالی گشوده شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "جمشید عیدانی" اظهار کرد: پیرو پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی در استان هرمزگان، اقدامات لازم برای مدیریت سیلاب احتمالی انجام شده است.
وی با اشاره به نظام‌نامه سیلاب، عنوان کرد: اقدامات لازم بر اساس نظام‌نامه سیلاب انجام شده و جلسه مدیریت بحران و کمیته‌های مرتبط با آن نیز برگزار شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان این نکته که سد استقلال میناب در بارندگی چند روز گذشته تقریبا پر شد، ابراز داشت: از هفته گذشته تا کنون رهاسازی آب از سد استقلال برای مدیریت سیلاب احتمالی انجام شد و اطلاع‌رسانی‌ها نیز از طریق صدا و سیما و فرمانداری به مردم محلی ارائه شد.
عیدانی با اشاره به صدور اطلاعیه‌های مختلف توسط سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران در پی بارندگی‌های پیش‌رو، تصریح کرد: در پی بارندگی‌های اخیر سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان تقریبا پر شدند و در حال حاضر حدود پنج میلیون متر مکعب از ظرفیت سد شمیل و نیان و حدود 20 میلیون متر مکعب از ظرفیت سد استقلال میناب برای مدیریت سیلاب احتمالی تخلیه شد.
وی ادامه داد: تخلیه تحتانی سد استقلال میناب در حال حاضر نیز با دبی حداکثری یعنی 175 متر مکعب بر ثانیه باز است و پیش‌بینی می‌شود که بر اساس حجم بارندگی و حجم سیلاب احتمالی تا حدود چهار روز آینده این عملیات تخلیه ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با ذکر این نکته که در صورت ضرورت سرریزهای اضطراری سد استقلال نیز باز خواهد شد، اذعان کرد: با توجه به اینکه امروز به شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابلاغی در خصوص تغییرات پیش‌بینی بارندگی اعلام شد، دریچه‌های تخلیه‌گر تحتانی سدهای شمیل و نیاز نیز باز شد تا ظرفیت خالی برای مدیریت سیلاب احتمالی آینده ایجاد شود.
عیدانی با بیان اینکه در سیلاب قبلی 40 میلیون متر مکعب بیش از ظرفیت سد استقلال میناب آورد داشتیم، بیان کرد: در حال حاضر که مخزن سد پر است مدیریت سیلاب نیازمند همکاری و هماهنگی بین بخشی در استان است.
وی در پایان گفت: از مردم مستقر در مناطق پایین دست سدها و مراکز جمعیتی نزدیک به حاشیه رودخانه‌ها درخواست می‌کنم که تدابیر لازم برای مقابله به سیلاب احتمالی آینده را اتخاذ کنند و برای امور غیر ضروری در رودخانه‌ها و حاشیه آن‌ها تردد نکنند.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات