جلسه هم اندیشی طرح تفصیلی، مناطق الحاقی و پهنه های بلندمرتبه سازی برگزار شد

جلسه هم اندیشی طرح تفصیلی، مناطق الحاقی و پهنه های بلندمرتبه سازی برگزار شد

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ساری، جلسه طرح تفصیلی، مناطق الحاقی و پهنه‌های بلند مرتبه سازی با حضور فرزانه صادق مالواجرد معاون وزیر و رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی و مسئول شورای طرح تفصیلی، علی بابایی کارنامه نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، عباسی معاون عمرانی فرمانداری ساری، پرویز شعبانی رئیس شورای اسلامی شهر ساری، سید افشین راسخ، علی عاشقان، شهرام ایرجی و سید حسین یوسفی اعضا شورای اسلامی شهر، سید حسین صالحی نیا مشاور عالی شهردار ساری و حمیدرضا مرادی گردشی مدیر حراست شهرداری ساری، کیا علیزاده جانشین شهردار و حسینی معاون شهرسازی و معماری شهرداری و دیگر مسئولان برگزار شد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران:

بلندمرتبه سازی را باید در مازندران نهادینه کنیم

رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه شهری باید بر اساس سند چشم‌انداز مشخص شده و مبتنی بر دانش و خبرگی باشد و بر اساس چهارچوب راهبردی تدوین شود، افزود: در این طرح باید به مسائل بومی توجه کنیم و متناسب با شرایط روز و جامعه و همچنین هوشمندانه و منعطف باشد.

وی با بیان اینکه  طرح جامع باید نگاه به آینده داشته و توسعه‌محور باشد و به رشد جمعیت هم توجه کند، خاطرنشان کرد: نظام سکونتگاهی، نظام اقتصادی، حفظ حقوق بیت‌المال، توجه به محیط زیست و منابع طبیعی، سیاست‌های کلان نظام اسلامی، اسناد بالادستی، بحران و پدافند غیرعامل باید در این طرح مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به اهمیت و ارزش زمین در مازندران و بیان این موضوع که در مازندران با کمبود زمین مواجه هستیم، ادامه داد: مازندران یک کلانشهر است و روستاها و شهرها در کنار هم قرار دارند باید بلندمرتبه سازی را در این استان نهادینه کنیم به این ترتیب قیمت زمین هم فروکش خواهد کرد.

علیخانی یادآور شد: این مسائل باید برای سراسر مازندران درنظر گرفته شود و ساماندهی این مسائل جزو سیاست‌های ما است.

وی با اشاره به در پیش بودن رویداد 2022 که ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: ساری باید به عنوان شهر گردشگری مورد توجه قرار گیرد، مرکز استان از نظر خیابان‌ها، ترفیک، حمل و نقل، نظام سکونتگاهی در شان مردم مرکز استان نیست.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی:

پروژه‌های بزرگ شهرسازی در سفر رئیس‌جمهور به مازندران برای ساری لحاظ شود

علی بابایی کارنامی اظهار کرد: این انتظار وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی در حوزه نظر، با نگاه استراتژیک، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای شهر ساری داشته باشد و افق جدیدی را پیش روی مرکز استان، باز کند.

وی با بیان اینکه صورتجلسه‌ها باید به مرحله اجرا دربیاید، افزود: آنچه امروز در این جلسه تصوی بشود را باید سند راهبردی و اجرایی قلمداد کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید برای درآمد شهرداری تدبیری بیندیشیم، گفت: بلند مرتبه سازی در دیگر شهرهای مازندران انجام می‌شود اما قوانین مربوط به این حوزه در ساری به شکل دیگری اجرا می‌شود که باعث شده انبوه‌سازان از مرکز استان عبور کرده و بلندمرتبه سازی را در مناطقی از مازندران انجام دهند که از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست.

این مسئول با اشاره به میزبانی ساری از رویداد ساری 2022 تصریح کرد: با توجه به اینکه به زودی شاهد سفر رئیس‌جمهور به مازندران خواهیم بود تقاضا دارم در جمع‌بندی پروژه‌ها، چند پروژه بزرگ در حوزه شهرسازی ساری هم لحاظ شود.


رئیس شورای اسلامی شهر ساری:

بلندمرتبه سازی به حفظ سرمایه‌های مرکز استان منجر می‌شود

پرویز شعبانی اظهار کرد: شهر ساری در مسیر توسعه، نیازمند بلندمرتبه سازی است تا نیازهای شهری مرتفع شود.

وی با اشاره به آماده‌سازی بیش از 90 درصد از طرح تفصیلی شهر ساری، آماده شده، افزود: در این طرح جنبه‌های مختلف زیست شهری در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: تقاضا داریم با تصویب این طرح، دولت به ما کمک کند تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی شهر ساری، پهنه‌های بلندمرتبه سازی مشخص شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تصویب این طرح، بتوانیم سرمایه‌های شهر ساری را حفظ کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری ساری:

ضوابط ناعادلانه شهرسازی باعث فرار انبوه‌سازان از مرکز استان شده است

سید حمزه حسینی سیدی در این جلسه اظهار کرد: بیش از 90 درصد از طرح تفصیلی شهر ساری جمع‌بندی شده است.

معاون شهرسازی شهردار ساری با بیان اینکه در تدوین این طرح، دغدغه‌هایی داریم که مناطق الحاقی یکی از این دغدغه‌هاست، افزود: مدیریت شهری در نظر دارد مناطقی که بافت کاملا شهری دارد به محدودی شهری الحاق شود به این دلیل که این مناطق نه در محدوده شهری قرار دارند و نه در محدوده روستایی و خدمات‌دهی به این مناطق کامل نیست، چنانچه این مناطق به حوزه شهری الحاق شود از خدمات متناسب برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرهای مازندران فاصله کمی از هم دارند، گفت: اما عدالت در ضوابط شهرسازی وجود ندارد و باعث فرار بسیار زیاد سازندگان از شهر ساری شده است در حالی که شهرداری می‌تواند از این محل درآمد داشته باشد ضمن اینکه با رشد شدید قیمت زمین، نیازمند بلند مرتبه سازی هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه 1300 متر از مسیر پروژه پل تا پل آزادسازی شده و 1300 متر باقیمانده نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار است، تصریح کرد: بازآفرینی شهری می‌تواند امروز به ما کمک کند تا از اعتبارات دولتی در این زمینه بهره‌مند شویم.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران:

مصمم به همکاری با شهرداری ساری در اجرای فاز 2 پروژه ملل هستیم

سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در این نشست اظهار کرد: ساری در 2022 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو، میزبان این رویداد است و لازم می‌دانیم به ساری به عنوان مرکز استان، به ویژه در ورودی و المان‌های شهری توجه همه‌جانبه شد که مورد تاکید استاندار مازندران است.

وی ادامه داد: با توجه به تخریب اراضی و اقبال مردم سراسر کشور به استان مازندران، نگاه استاندار مازندران هم به بلندمرتبه‌سازی است.

نظری با اشاره به چند پروژه مهم در ساری، گفت: فاز 2 پروژه بوستان ملل یکی از این پروژه‌های مهم است که به عنوان کارکرد کلان به سرانه عمومی اضافه می‌شود مصمم هستیم کمک کنیم ضمن اینکه طرح نارنجستان هم باید به سرعت عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر شهرداری ساری را تنها نگذاشتیم، تصریح کرد: در حوزه بازآفرینی شهری به کمک شهرداری ساری آمدیم.

نظری یادآور شد: انتظار بر این است با حل مشکل محلات الحاقی، ساری از نظر توزیع خدمات شهری به نقطه مطلوب برسد.

عضو شورای اسلامی شهر ساری:

شهر ساری نیازمند بلندمرتبه سازی‌ است

علی عاشقان اظهار کرد: دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر ساری و شهردار ساری، تصویب طرح تفصیلی است چرا که طرح تفصیلی را نقشه راه می‌دانیم که هدف شهر در آن مشخص می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه نقاط الحاقی و بلندمرتبه سازی برای مجموعه مدیریت شهری، آورده مالی به همراه دارد، افزود: شهرداری ساری در وضعیتی قرار دارد که آورده مالی به ویژه در زمینه بلندمرتبه سازی، مهم است.

وی با تاکید بر پیاده‌راه‌هایی که می‌توان در ساری احیا کرد، گفت: تقاضا داریم با عنایت ویژه در زمینه مناطق الحاقی و بلند مرتبه سازی، حال دل مردم شهر را خوب کنیم.

معاون وزیر و رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی:

موافق بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌های مشخص‌ شده هستیم/ پیشتازی ساری در تعیین محورهای بلندمرتبه سازی در طرح جامع

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری ساری، فرزانه صادق مالواجرد اظهار کرد: ساری جزو نخستین شهرهایی است که محورهای بلندمرتبه سازی را در طرح جامع، مشخص کرده بود.

وی با اشاره به اینکه با بلندمرتبه‌سازی موافق هستیم، افزود: اما بلندمرتبه‌سازی نمی‌تواند در همه نقاط شهری صورت گیرد و برای اجرای آن باید پهنه و محور بلندمرتبه سازی مشخص شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح تفصیلی ساری در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و پیشنهاد ما این است طرح تفصیلی را با همان معدود مغایرت‌هایی که با طرح جامع دارد به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کنید تا بررسی و ابلاغ کنیم، پس از آن می‌توانید مغایرت‌ها را رفع کنید.

صادق مالواجرد با بیان اینکه در ساری باید به دنبال مکان‌یابی برای احداث شهرک باشیم، تصریح کرد: تاب‌آوری ساری را نمی‌توان بیش از این تحت‌الشعاع قرار داد.

وی یادآور شد: نوع ضوابطی که در بافت فرسوده اجرا می‌شود را نمی‌توان با ضوابطی که در خارج از بافت اجرا می‌شود را یکسان درنظر گرفت.

رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی تغییر در رویکردها از مصوباتی است که پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بهترین ویژگی طرح‌های تفصیلی در حال حاضر، مساله‌محور بودن است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات