برگزاری وبینار آموزشی مدیریت بهینه  پسماندها با محوریت هوای پاک در اصفهان برگزار شد

برگزاری وبینار آموزشی مدیریت بهینه پسماندها با محوریت هوای پاک در اصفهان برگزار شد

دوره آموزشی مدیریت بهینه پسماند با محوریت هوای پاک  به مناسبت روز ملی  و هفته هوای پاک توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان"پارما" شامگاه گذشته سی ام دی ماه به مناسبت هفته هوای پاک سازمان مدیریت پسماند با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک دوره آموزشی با عنوان مدیریت بهینه پسماند با محوریت هوای پاک در قالب وبینار برگزار کرد.
در آغاز این دوره آموزشی که مدرسان آن، اطلاعاتی جامع در مورد ارتباط بین کاهش آلودگی هوا و مدیریت اصولی پسماندها ارائه کردند، ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان ویژگی های چهارگانه توسعه پایدار شامل: توجیهات منفعت طلبانه و اقتصادی، برهم نزدن نظم اجتماعی ، رعایت حقوق نسل های آتی و تخریب نکردن محیط زیست است به عنوان معیارهای اصولی هرگونه فعالیت توسعه ای اظهار داشت علیرغم توسعه نامتوازن انجام یافته در استان و استقرار 10 هزار واحد صنعتی و صنفی در این خطه از کشور، به دلیل تعدد کارخانه های کمپوست و استقرار مرکز امحای پسماندهای ویژه در استان مدیریت انواع پسماند نسبت به سایر نقاط کشور دارای وضعیت مناسب تری است ولی با شرایط مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم.
مدیرکل حفاطت محیط زیست استان با استناد به ماده 20 قانون مدیریت پسماند مربوط به ممنوعیت انباشت پسماندهای بیمارستانی، صنعتی، خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و همچنین ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول یکی از موارد ارتباط موضوعی مدیریت پسماند با آلودگی هوا در قانون هوای پاک برشمرد و ارتقای دانش عمومی و برانگیختن حس مسئولیت اجتماعی نسبت به محیط زیست را، پیش نیاز هرگونه تحول در این زمینه دانست.
پس از آن؛ غلامرضا ساکتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ضمن بیان مأموریت ها و رویکردهای این سازمان به تشریح اهداف برگزاری برنامه‌های علمی و آموزشی این سازمان که در راستای آگاه‌سازی عموم و فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت پسماند، صورت می‌گیرد پرداخت.
وی اظهار داشت: اجرای این دست برنامه‌ها به صورت منظم و مستمر در دستور کار سازمان قرار داشته و اظهار امیدواری کرد با ترویج مباحث علمی و فرهنگی در حیطه مدیریت پسماند، بتوانیم به وضعیت مطلوب‌تری در این زمینه دست یابیم که بخش زیادی از آن منوط به مشارکت شهروندی و همچنین توسعه دانش و فناوری در این زمینه است.
در ادامه دکتر حمیدرضا رئیس السادات عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه مباحث کلی مربوط به آلودگی هوا به موضوع نقش پسماندهای شهری در آلودگی هوا پرداخت.
سپس علیرضا عسکری دکترای مهندسی بهداشت محیط به  ارائه مبحث مشارکت شهروندان در بازیافت و سهم آن در کاهش آلودگی هوا با تکیه به مطالعات انجام یافته در کشورهای توسعه یافته و ایران پرداخت.
پس از آن فرشاد مستأجران، معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان سخنرانی علمی اجرایی خود با عنوان کاهش انتشارگازهای گلخانه ای در فرایند مدیریت پسماند ارائه کرد سپس دکتر محمد رضا طالبی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز  به عنوان آخرین سخنران علمی این وبینار در خصوص کاهش ریزگردها در فرایند مدیریت پسماند به ارائه مطالب خود پرداخت.
درپایان این نشست مجازی علمی که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مدرسان وبینار به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند و پیشنهادهای آنان را مورد نقد و بررسی علمی قرار دادند.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات