تعرفه‌گذاری پلکانی، پُرمصرف‌ها را هدف قرار می‌دهد

تعرفه‌گذاری پلکانی، پُرمصرف‌ها را هدف قرار می‌دهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مجید ناصری‌نژاد"، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی دانا، درباره افزایش مصرف انرژی در کشور و تعرفه‌گذاری پلکانی و اصلاح قیمت، اظهار کرد: قیمت‌گذاری پلکانی قبوض، بحث جدیدی نیست و از سال ۸۳ تا کنون، همواره موضوع شدت مصرف انرژی در کشور مطرح و یکی از دغدغه‌های همهٔ کارشناسان بوده است.
وی با بیان اینکه همه به نحوی از مصرف بالای انرژی در کشور می‌نالند، ادامه داد: این سؤال مطرح است برای رفع این مشکل چه‌کار باید انجام دهیم؟ البته  راه‌حل‌های زیادی مطرح شده است.

فرهنگ‌سازی برای اصلاح مصرف انرژی در کشور موثر نبود
این نماینده مردم مجلس افزود: برخی پیشنهاد می‌کنند که باید مردم را توجیه کنیم که مصرفشان را مدیریت کنند و صرفه‌جویی داشته باشند. در این موضوع شاهد همکاری صداوسیما و تهیه برنامه‌هایی در راستای فرهنگ‌سازی در جامعه در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی بودیم. به اعتقاد این افراد اگر بتوانیم مصرف انرژی را مدیریت کنیم و نحوه مصرف اصلاح شود، مشکل رفع می‌شود که این راهکار زیاد مؤثر نبود.
ناصری نژاد با اشاره به بحث اصلاح قیمت‌ها، گفت: این یک واقعیت است که انرژی در کشور ما ارزان است و همین موضوع باعث می‌شود که افراد در این مورد نگرانی برای هزینه‌ها نداشته باشند و بی‌محابا انرژی مصرف کنند.

باید با پُرمصرف‌ها برخورد شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما نماینده مردم هستیم و نمی‌خواهیم در این شرایط تورمی، مردم تحت‌فشار قرار بگیرند و هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند؛ بنابراین، تا جایی که طرح تعرفه‌گذاری پلکانی به اقشار ضعیف جامعه فشاری نیاورد، با آن موافق هستیم که در مدل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، این هدف گنجانده شده است.
وی توضیح داد: مثلاً تعرفه برق مشترکان در راستای الگوی مصرف، بدون تغییر هزینه و به‌صورت یارانه‌ای محاسبه خواهد شد و تنها افراد پُرمصرف که از قضا در دهک‌های بالا نیز قرار دارند، با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
ناصری نژاد تاکید کرد: هدف از طرح تعرفه‌گذاری پلکانی و اصلاح قیمتی این است که مصرف انرژی را در کشور کم کنیم، بنابراین باید با پُرمصرف‌ها برخورد شود که این شامل افرادی می‌شود که توان مالی زیادی دارند و تمایلی به مصرف صحیح انرژی از خود نشان نمی‌دهند. تعرفه‌گذاری پلکانی این افراد را هدف قرار می‌دهد.
این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه بخش زیادی از انرژی مصرفی کشور را، مشترکان پرمصرف استفاده می‌کنند، گفت: به شرطی می‌توانیم به کارساز بودن طرح تعرفه‌گذاری پلکانی امید داشته باشیم که هدف‌گیری‌ها درست و کنترل شده باشد. اگر به اشتباه، طرح طوری اجرا شود که طبقات متوسط و پایین‌تر جامعه تحت‌تأثیر قرار بگیرند، نتیجهٔ معکوس خواهد داشت.
وی در مورد مشکلات حوزه انرژی کشور خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات به موضوع تولید مربوط است. ما باید به مدیریت درست تولید انرژی در کشور بپردازیم.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر، بادی و خورشیدی در سبد انرژی فقط ۲ درصد است
ناصری نژاد بیان کرد: امروز روی انرژی‌های تجدیدپذیر، بادی و خورشیدی تأکید زیادی داریم، اما در حال حاضر این منابع تقریباً یک الی دو درصد از برق کشور را تأمین می‌کنند. در واقع این منابع مقرون‌به‌صرفه را رها کرده‌ایم و به انرژی‌های گازی، برق‌آبی یا سوخت‌های فسیلی روی آورده‌ایم که تولید برق از این منابع مشکل‌ساز است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات حوزه انرژی وجود دارد. مثلاً استفاده از به بخش خصوصی مطرح می‌شود. ما باید از بخش خصوصی بخواهیم که به سمت نیروگاه سازی در کشور برود. بعد دولت انرژی را از آنها بخرد و در اختیار مردم بگذارد؛ به طور کلی، هرچقدر بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم و آن را کاهش دهیم، می‌توانیم منابع را در جاهای دیگر که به نفع کل کشور است، هزینه کنیم.
وی تاکید کرد: کمبود انرژی به کل کشور آسیب می‌رساند، به طور مثال، امروز پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که در فصل سرما با کمبود گاز مواجه خواهیم شد و یکی از اولین اقدامات این است که برق و گاز صنایع را قطع کنیم. این اقدام به تولید ضربه می‌زند که در شرایط فعلی نیاز اصلی کشور است.
عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات را اصولی حل کنیم، باید به فکر راهکارهای مناسب باشیم. مثلاً باید به شرکت‌های فولادی مجوز احداث نیروگاه بدهیم تا از این طریق، هم برای خودش برق تولید کنند و هم به رفع نیاز کشور در این زمینه کمک شود.
وی در پایان گفت: گاهی اوقات واردات گاز داریم که بهتر است این کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم. باید مجوز صادر کنیم که تولیدکنندگان خودشان به واردات گاز مبادرت کنند. این‌ها روش‌های خوبی هستند که در حوزه انرژی می‌توانیم در پیش بگیریم تا در کنار کاهش هزینه‌های دولتی نیازهای مردم و صنایع مرتفع شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات