رهاسازی آب از سد زاینده‌رود بر اساس توافق کشاورزان صورت می‌گیرد

رهاسازی آب از سد زاینده‌رود بر اساس توافق کشاورزان صورت می‌گیرد

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سیدرضا مرتضوی" در جلسه کمیته سازگاری با کم آبی استان اصفهان افزود: کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان با محوریت سازمان جهاد کشاورزی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و بر اساس توافق آنها درباره احتمال افزایش خروجی سد زاینده‌رود در بهمن ماه تصمیم‌گیری می‌شود.

مرتضوی با تأکید بر ساماندهی مسیر رودخانه زاینده‌رود خاطرنشان کرد: برای رسیدن آب در حداقل زمان ممکن به شرق استان از همین امروز ساماندهی مسیر توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان عملیاتی شود.

"مهران زینلیان"، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز با بیان موضوعات مطرح شده در جلسه از جمله بحث معیشت کشاورزان خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌ها حجم موجود آب در مخزن سد زاینده‌رود به حداقل میزان 163 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با تأکید بر این که بارش‌ها از میزان نرمال کمتر است، اضافه کرد: اما امیدهایی ایجاد شده است، چرا که بارش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

معاون استاندار اصفهان اظهار کرد: در مصوبات قبلی جلسات چهارگانه مقرر شده بود کشاورزان با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی به توافق اولیه برسند و با رعایت خط قرمز تأمین آب شرب ایمن برای چند ماه اصفهان حداقل آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود  120 میلیون متر مکعب لحاظ شود.

وی با بیان این که متأسفانه تاکنون توافق قابل قبولی میان کشاورزان شرق و غرب حاصل نشده است، تصریح کرد: لازم است این عزیزان با همدلی بیشتری با همدیگر به یک توافق نسبی برسند.

زینلیان با اظهار امیدواری سازگاری شرایط با پیش بینی‌های انجام شده افزود: امیدواریم در دو مرحله رهاسازی آب را داشته باشیم.

معاون استاندار با بیان این که امیدواریم یک مرحله رهاسازی برای شرق اصفهان در سال 1400محقق شود، اضافه کرد: رهاسازی آب بر اساس نیاز کشاورزان شرق همین فصل است و یک مرحله رهاسازی آب نیز برای کشاورزان غرب با توجه به نیاز آنها شاید بعد از نوروز زمان مناسب‌تری باشد.

وی با تأکید بر بحث‌های انجام شده در جلسه و نرسیدن به جمع بندی یادآور شد: اگر کشاورزان غرب و شرق به توافق برسند احتمال بازگشایی آب با رعایت حداقل آب شرب مطمئن وجود دارد و امیدورایم در دو یا چند مرحله بتوانیم حداقل آب ممکن را تأمین کنیم.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات