نکات لازم برای پیش‌خرید واحدهای مسکونی

نکات لازم برای پیش‌خرید واحدهای مسکونی

http://www.bananews.ir/متقاضیان پیش‌خرید واحدهای مسکونی باید برای جلوگیری از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن به نکاتی توجه کنند که امضای مبایعه‌نامه توسط مالک و نه سازنده، از جمله آنها است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن، مالک رسمی زمین (پیش‌فروشنده) متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص در آن زمین شود و واحد ساختمانی مذکور با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین احداث و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی به مالکیت طرف دیگر قرارداد (پیش‌خریدار) درآید، از نظر مقررات قانون پیش‌فروش ساختمان، قرارداد پیش‌فروش ساختمان محسوب می‌شود.

بر این اساس اسم و مشخصات طرفین قرارداد اعم از حقیقی یا حقوقی، پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی وقوع ملک، اوصاف و امکانات واحد ساختمانی مورد معامله مانند مساحت اعیانی، تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، توقفگاه (پارکینگ) و انباری، بها یا عوض در قراردادهای معوض، تعداد اقساط و نحوه پرداخت، شماره قبوض اقساطی برای بها، تحویل و انتقال قطعی، زمان تحویل واحد ساختمانی پیش‌فروش‌شده و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی، تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها و قرارداد بیمه‌ای، تغییر قیمت و تغییر مشخصات مورد معامله، تعهدات پیش‌فروشنده به مرجع صادرکننده پروانه و سایر مراجع قانونی از جمله مواردی است که متقاضیان پیش‌خرید واحد‌های مسکونی باید مدنظر قرار دهند.

در این‌باره مصطفی قلی خسروی - رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متقاضیان باید به چهار اصلی که اختلاف را برای دادگستری فراهم می‌کند توجه کرده و بدون انجام مشاوره اقدام به عقد قرارداد نکنند.

وی با بیان اینکه خریدار باید کلیه اسناد را بررسی کرده و اقدام به خرید واحد از سازنده نکند، گفت: سازنده اجازه امضای مبایعه‌نامه را ندارند و حتما امضا باید توسط مالک انجام شود.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به اینکه در شهر تهران کلیه قراردادها به صورت پرینتی ثبت می‌شود و در سایر شهرهای کشور نیز کلیه قراردادها باید دارای کد رهگیری باشند، ادامه ‌داد: همچنین قرارداد حتما باید دارای هولگرام باشد و در صورت شلوغی سیستم مشاور املاک باید اقدام به دریافت پیش‌پرینت کرده، کپ برابر اصل را انجام داده و آن را به امضای طرفین قرارداد برساند تا پرینت اصلی صورت بگیرد.

خسروی در پایان گفت: میزان مبلغ دریافتی برای پیش‌خرید واحدهای مسکونی بین خریدار و فروشنده توافقی است.

 

 

    نظرات