بیشترین تقاضای مسکن متعلق به پایتخت است

بیشترین تقاضای مسکن متعلق به پایتخت است

http://www.bananews.ir/رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه بیشترین تقاضای مسکن مربوط به پایتخت است، تصریح ‌کرد: اصطلاح احتکار مسکن معقول نیست و عمده احتکار مربوط به زمین است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ایرج رهبر- رییس کانون سراسری انبوه‌سازان- در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه در صورت ایحاد تعادل بین عرضه و تقاضا قیمت‌ها ثابت می‌شوند، اظهار کرد: بیشترین تقاضای مسکن مربوط به پایتخت است و نوسانات قیمت در پایتخت و کلانشهرها روی قیمت مسکن در سایر شهرها تاثیر می‌گذارد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که کلانشهرها بیشترین تقاضای مسکن را دارند، اضافه کرد: روز به روز به میزان نیاز مسکن در کشور افزوده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در کلیه کشورها تعدادی خانه خالی وجود دارد اما استاندارد تعداد خانه‌های خالی چهار درصد است، تصریح کرد: وجود خانه‌های خالی دلایل متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مهاجرت مالکان، خرید واحد مسکونی برای فرزندان یا فاصله زمانی ساخت تا فروش واحد مسکونی اشاره کرد.

رهبر در ادامه با بیان این‌که اصطلاح احتکار مسکن معقول نیست، تصریح کرد: به نفع انبوه‌سازان است که برای گردش سرمایه خود و آغاز پروژه جدید، واحدهای ساخته شده رابه فروش برساند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که احتکار و سرمایه‌گذاری سودجویانه بیشتر در بخش زمین صورت می‌گیرد، ادامه داد: اگر میزان عرضه و تقاضا متعادل نباشد، مجددا شاهد رشد جهشی قیمت مسکن خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در سال جاری در بخش مسکن اقشار توانمند جامعه افزایش قیمت داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در بخش اجاره نیز افزایش قیمت در مورد مسکن دهک‌های رو به بالای جامعه رخ داد بنابراین برای کنترل قیمت در این بخش‌ها باید اقدام به تولید مسکن برای دهک‌های متوسط و بالای جامعه کنیم.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که ساخت مسکن در سال ۹۱ به سمت مسکن خودمالک هدایت می‌شود، اظهار کرد: ‌پیشنهاد ما این است که ساخت مسکن به صورت رقابتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است به مسکن خودمالکی تسهیلات با سود یارانه‌ای اختصاص داده شود، اضافه کرد: در این روش ساخت مسکن، مالکیت زمین نیز واگذار می‌شود.

رهبر با اشاره به این‌که در این روش متقاضیان باید واجد شرایط مسکن مهر باشند، تصریح کرد:‌ اقشار دهک‌های متوسط و رو به بالا از این طرح استقبال خواهند کرد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که ساخت و ساز در این روش با نظارت دولت صورت می‌گیرد، ادامه ‌داد: همچنین در مسکن مهر خود مالک ساخت و ساز به صورت رقابتی و با کیفیت و خدمات بالاتر انجام می‌شود.

رهبر در پایان گفت: در حال مذاکره برای ساخت مسکن مهر در بافت‌های فرسوده و سایر مناطق داخل شهرها که دارای امکانات هستند، هستیم.

 

    نظرات