فرمانداران حوضه آبریز کرخه از آخرین وضعیت سد بازدید کردند

فرمانداران حوضه آبریز کرخه از آخرین وضعیت سد بازدید کردند

با برنامه ریزی صورت گرفته توسط سازمان آب و برق خوزستان و شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری کرخه و شاوور و برخی از فرمانداران حوضه آبریز کرخه از آخرین وضعیت سد کرخه و میزان حجم آب ذخیره شده بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری کرخه و شاوور ، مدیر امور بهره برداری حوزه کرخه جنوبی شرکت در حاشیه این بازدید گفت: همانگونه که استحضار دارید منابع آبی حوضه کرخه در شرایط بحرانی قرار دارند و احتمالا تنش آبی در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

عادل سواری افزود: این شرایط برای شهرستان های پایین دست حوضه کرخه که شامل شهرستان های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه است، مقداری سخت تر خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در این شهرستان ها، نقش به سزایی در بسیج امکانات و مدیریت شرایط پیش رو دارند؛ از این بزرگواران جهت بازدید از سد کرخه و مطلع شدن از آخرین وضعیت منابع آبی این حوضه دعوت شد تا از هم اکنون هماهنگی های لازم در خصوص گذر از شرایط پیش رو انجام شود.

مدیر امور بهره برداری حوزه کرخه جنوبی با اشاره به نقش اصلی کشاورزان در عبور از شرایط کم آبی اظهار کرد: نقش اساسی به دوش کشاورزان عزیز است لذا جهت اقناع سازی، برنامه بازدید از سد مخزنی کرخه برای کشاورزان پایین دست حوضه کرخه در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: امیدوارم کشاورزان این حوضه به ویژه کشاورزان بالادست، ضمن تمکین به مصوبات استانی و شهرستانی ما را در مدیریت هر چه بهتر این شرایط کمک کنند.

در ادامه معاون فنی و تولید سد و نیروگاه سد کرخه با بیان جزئیات برنامه بازدید فرمانداران برخی از شهرستان های حوضه آبریز کرخه تصریح کرد: فرمانداران برخی از شهرهای حوضه رودخانه کرخه در استان خوزستان امروز از نزدیک آخرین وضعیت این رودخانه را مشاهده نمودند و اطلاعات کاملی از تراز سد، میزان ورودی و خروجی و پیش بینی بارش ها خدمت ایشان ارائه شد.

شهرام شریعتی گفت: وضعیت خشکسالی امسال و کاهش تراز آب پشت سد کاملا برای فرمانداران محترم تشریح شد و بازدید ها از وضعیت وخیم ذخایر صورت گرفت. امیدواریم با همکاری مسئولان مدیریت مناسبی بر روی خروجی سد و آبیاری اراضی پایین دست صورت بگیرد تا بتوانیم سال خشک سختی مانند امسال را به سلامت پشت سر بگذاریم.

وی افزود: وضعیت موجود سد نسبت به سال گذشته مشابه همین روز به این شرح می باشد که تراز امروز ۱۸۱.۹۸ و در سال گذشته همین روز ۱۹۸.۴۲ بوده که تقریبا ۱۶ متر سطح تراز سد پایین تر است. حجم آب در مخزن یک میلیارد و صد و نود پنج متر مکعب و سال گذشته دو میلیارد پانصد و ده بوده است که با ۵۲ درصد کاهش در ذخایر روبرو هستیم.

معاون فنی و تولید سد و نیروگاه سد کرخه ادامه داد: نیروگاه سد کاملا از چرخه تولید برق خارج شده است در صورتی که سال گذشته ۹۰ متر مکعب آب را از نیروگاه خارج و از این طریق تقریبا ۱۶۴۳ مگاوات ساعت برق تولید می کردیم.

وی گفت: میزان پر بودن مخزن در حال حاضر ۲۲ درصد و در سال گذشته ۴۷ درصد بوده است. در حال حاضر خروجی آب ما از سد ۱۱۱ مترمکعب در صورتی که ورودی سد ۵۷ مترمکعب بر ثانیه است و روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

فرماندار دشت آزادگان گفت: با توجه به محدودیت آب پشت سد کرخه می بایست برنامه ریزی لازم جهت تامین آب کشاورزی کشت های پاییزه و پس از آن تابستانه صورت بگیرد. جلسات فراوانی در استانداری خوزستان و شهرستان های تابعه برای مقابله با کم آبی تشکیل شده است و در وهله اول می بایست ما به عنوان متولیان امر، از کاهش ذخایر آبی اطلاع دقیق داشته باشیم و این اطلاعات را در قالب هشدار به کشاورزان منطقه منتقل کنیم.

حمید سیلاوی تصریح کرد: امروز به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در سد کرخه جلسه ای تشکیل شد تا از این طریق ضمن بازدید میدانی از میزان ذخایر آب پشت سد کرخه، با همکاران در خصوص تدابیر لازم مقابله با خشکسالی و مدیریت بهینه مصرف آب به صورت رودررو گفتگو نماییم.

وی افزود: حوضه سد کرخه شامل شهرهای فراوانی است و در روزهای گذشته شاهد کم آبی این حوضه بودیم. خواهش من از فرمانداران و بخشداران مسیر رودخانه کرخه این است که به شکل دقیقی در بحث مدیریت مصرف آب و همچنین رعایت سهمیه بندی ها نهایت دقت و تلاش را داشته باشند تا مناطق پایین دست دچار تنش کم آبی نشوند.

سیلاوی خاطر نشان کرد: صرفه جویی سختگیرانه در مصرف آب با تامین آب کشت پاییزه و جلوگیری از کشت شلتوک در تابستان بسیار دارای اهمیت است و تلاش ما بر این است با توجه به وقوع خشکسالی با همکاری مجموعه سازمان آب و برق خوزستان و کشاورزان وحدت رویه ای در نظر بگیریم تا بتوانیم از شرایط حاد خشکسالی گذر کنیم.

فرماندار هویزه با قدردانی از تلاش مجموعه سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: امروز آخرین وضعیت آبی سد کرخه و میزان ذخایر پشت سد به صورت میدانی بازدید شد. همه کارکنان دولت می بایست با همکاری و هماهنگی با مجموعه های مرتبط با مصارف آب از جمله فرمانداری ها، بخشداری ها، ذینفعان و همچنین جهاد کشاورزی و با مدیریت صحیح مصرف و تدابیر خاص از این وضعیت خشکسالی بسیار خطرناک عبور کنیم.

عفری مفرد ادامه داد: امیدواریم بخش های پایین دست خصوصا هویزه با حمایت مسئولان و استاندار خوزستان بتوانند کشت پاییزه خود را آبیاری نمایند زیرا که در شرایط حاضر تامین آب کشت های پاییزه منطقه با مشکل جدی روبه‌روست.

فرماندار حمیدیه گفت: وضعیت مخزن سد کرخه در جلسه ای که با همت مجموعه سازمان آب و برق خوزستان و با حضور فرمانداران شهرستان های حوضه آبریز کرخه برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه مسئولان سد آخرین وضعیت سد را به صورت دقیق تبیین نمودند.

شاهین هاشمی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ذخایر آب بسیار بحرانی است و امیدواریم در ماه های آینده با بارش های مناسب وضعیت تامین آب به شکل قابل قبولی برسد. بارها در جلسات مدیریت بحران استانداری خوزستان و شورای کشاورزی و با حضور مسئولان سازمان آب و برق خوزستان شرایط جاری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بجز چند پارچه روستا در پایین دست رودخانه کرخه نور، آب کشت های پاییزه تامین شده است و بیشترین تلاش و نگرانی ما برای تامین آب کشت های تابستانه است. امیدواریم با برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان و سازمان جهاد کشاورزی از بحران جاری به سلامت عبور کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی كرخه و شاور

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی كرخه و شاور

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی كرخه و شاور یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات