بیش از ۵۰ درصد آلودگی هوا مشهد ناشی از وسایل  ...

بیش از ۵۰ درصد آلودگی هوا مشهد ناشی از وسایل ...

بیش از ۵۰ درصد آلودگی هوا مشهد ناشی از وسایل نقلیه شخصی و نیروگاه‌هاست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ایمان فرهمندی در جلسه کارگروه بهداشت و محیط‌زیست شهری شورای شهر مشهد که به منظور ارائه گزارش نتایج مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این سیاهه، مبنای اقدامات مدیریت شهری در حوزه محیط زیست شهری و پایه تمامی تصمیماتی است که در این حوزه اتخاذ می‌شود، اظهارکرد: سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر مشهد را می‌توان مهمترین سند در حوزه آلودگی هوای شهر دانست که مرجع تصمیمات استانی و ملی نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مقوله آلودگی هوا، موضوعی فراگیر بوده که همه مردم را درگیر خود می‌کند، گفت: همین فراگیری سبب شده تا حساسیت عمومی شکل گیرد؛ آنچه مهم بوده این است که باید نگاه جدی و واقع‌بینانه به مقوله آلودگی هوا داشته باشیم.

فرهمندی با تاکید بر لزوم ترویج استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، خاطرنشان کرد: براساس مطالعات سیاهه انتشار، مجموع خودروهای شخصی و نیروگاه‌های اطراف شهر مشهد، بیش از 50 درصد آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند که عدد قابل توجهی است.


رضا اسماعیلی، مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد در این نشست با بیان اینکه شناخت منابع انتشار آلایندگی هوا و سهم هرکدام از آنها، یکی از ضروری‌ترین اقدامات در بحث مدیریت آلودگی هوای شهرهاست، گفت: برهمین اساس، تهیه سیاهه انتشار آلایندگی هوای شهر مشهد از سال 97 در دستورکار قرار گرفت و به موازات عقد قرارداد، کمیته علمی از دانشگاه فردوسی و سایر مجموعه‌های علمی و آموزشی شهر، تشکیل شد.

وی با بیان اینکه 64 درصد از آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به منابع متحرک هستند، تصریح کرد: از 100 درصد میزان آلایندگی تولیدی توسط این منابع، سهم خودروهای شخصی، 33 درصد بوده که بالاترین رتبه میزان تولید آلایندگی است و بعد از آن، نیروگاه‌های شهر مشهد و به ویژه نیروگاه توس، دارای بیشترین اثرگذاری هستند.

مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد با تاکید بر لزوم همراهی مردمی در راستای کاهش میزان آلودگی هوا، گفت: شهروندان عزیز مشهدی باید توجه داشته باشند که مجموع یک هزار و 800 دستگاه اتوبوس سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد، سهم 1.3 درصدی از میزان آلودگی هوای شهر را دارا هستند که گواه روشنی بر تاثیر مثبت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بر تحقق هوای پاک دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه صنایع سیمان و آجر با سهم 6 درصدی از کل سیاهه انتشار، از مهمترین منابع تولید ذرات در شهر مشهد هستند، گفت: شایان ذکر است که جایگاه‌های بنزین به دلیل انتشار گاز بسیار خطرناک VOC، سهم 5.2 درصدی از کل سیاهه انتشار را دارا می‌باشند؛ جایگاه‌های بنزین را می‌توان از مهمترین منابع تولید ترکیبات آلی فرار در شهر دانست.

وی در ادامه به مقایسه کیفیت هوای امسال با مدت مشابه سال قبل پرداخت و اظهارکرد: براساس آمار، کیفیت هوای امسال به نسبت سال گذشته، بدتر شده است؛ سال گذشته 39 روز هوای پاک داشتیم که این عدد امسال به 11 روز کاهش یافته و یا روزهای ناسالم در سال گذشته، 60 روز بوده که امسال به 79 روز افزایش یافته است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات