رشد 10 برابری شاخص بهره‌مندی روستاهای سیستان و بلوچستان از آب شرب

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان،"علیرضا قاسمی" ضمن گرامیداشت فرا رسیدن چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بعد از پیروزی انقلاب، توجه به روستاها و مناطق محروم کشور برای نظام از اولویت خاصی برخوردار شد .

وی به بخشی از شاخص‌های برخورداری روستاهای سیستان و بلوچستان از نعمت آب شرب در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها 7 درصد روستاهای سیستان و بلوچستان دارای تأسیسات آب آشامیدنی بودند، در چهل و سومین فجر انقلاب اسلامی، با یک جهش 10 برابری، این رقم به حدود 72 درصد رسیده است .

قاسمی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، 3734 روستا در سیستان و بلوچستان وجود داشت، و امروز تعداد روستاهای دارای کد آبادی استان به 5594 مورد رسیده است .

آبرسانی و رفع تنش آبی 950 روستا تنها در یک سال

وی با اذعان به اینکه پیش از انقلاب اکثر روستاها از منابع محلی، چاه و قنات تأمین آب می‌شدند و تعداد زیادی از آن‌ها تبدیل به شهر شدند، افزود: تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران تعداد روستاهای دارای تأسیسات آب، 119مورد بود، این در حالی‌ست که تنها طی سال 99 تاکنون بالغ بر 950 روستا آبرسانی و رفع تنش آبی شدند .

به گفته وی عملکرد حوزه آبرسانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام مجموعاً افزون بر 3 هزار و 100 روستا دارای تأسیسات آب شرب هستند، که در بیش‌تر روستاها آب آشامیدنی با به‌روزترین استانداردهای روز جهانی، با استفاده از تأسیسات و تصفیه‌خانه‌های به‌روز توزیع می‌شود .

این مقام مسئول جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار را بالغ بر یک میلیون و 172 هزار نفر اعلام و اذعان کرد: تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران فقط 35 هزار و 700 نفر از جمعیت روستایی از آب شرب بهره‌مند بودند .

به گفته قاسمی، در حالی که خطوط انتقال آب و شبکه اجرا شده تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران 595 کیلومتر بود، دو برابر این میزان تنها طی سال 99 تاکنون در سطح استان انجام شده است .

برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای تأمین آب شرب 2250 روستا

وی با بیان اینکه 2 هزار و 492 روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت 244 هزار نفر فاقد تأسیسات آب شرب و بهداشتی است، اضافه کرد: در دولت مردمی سیزدهم برنامه‌ریزی برای آبرسانی به بیش از 2 هزار و250 روستای استان صورت گرفته است .

وی افزود: این در حالی‌ست که شرکت آب و فاضلاب برای تعداد 930 روستای فاقد و یا دچار تنش آبی آبرسانی به صورت سقایی انجام می‌دهد که نشان‌دهند این است که نظام حتی روستاهای فاقد آب نیز در حد توان خدمات آبرسانی ارائه می‌دهد .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تعداد 105 روستای جدید به شبکه آبرسانی متصل شده‌اند که نشان از عظمی راسخ و سراسری برای آبرسانی به روستاهای محروم استان است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان یک شرکت در شهر زاهدان می باشد

      نظرات